Ny nettside samler matfaglig kompetanse for lokalmatprodusenter

Kompetansenettverk lokalmat lanserer nå en ny felles nettside som skal gjøre det enklere for lokalmatprodusenter å finne relevant kunnskap og kurstilbud. Den nye nettsiden samler ressurser og informasjon fra alle de regionale kompetansenettverkene på ett sted.

Lokalmat fra Norge er mangfoldig. Produsentene får matfaglig hjelp gjennom Kompetansenettverkene Lokalmat. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Nofima

– Med over 20 års erfaring i å levere kompetanse til lokalmatnæringen, vet vi hvor skoen trykker. Nå gjør vi det enda enklere for produsentene å få tilgang til kunnskapen de trenger for å lykkes," sier Aase Vorre Skuland, leder for Kompetansenettverket lokalmat i sør.

Den nye nettsiden https://kompetansenettverklokalmat.no/ tilbyr:

• Oversikt over kommende kurs og arrangementer
  • Fagartikler om råvare- og foredlingskunnskap, merkevarebygging og lønnsomhet
  • Temasider som samler relevant innhold innenfor spesifikke fagområder
  • Kontaktinformasjon til regionale kompetansenettverk over hele landet

Lokalmatprodusenter får nå tilgang til et bredt spekter av kunnskap, fra grunnleggende informasjon for nybegynnere til spesialisert kompetanse for erfarne produsenter. Nettsiden reflekterer kompetansenettverkenes unike posisjon med både dybdekunnskap innen spesifikke fagfelt og en helhetlig forståelse av lokalmatnæringen.

Lanseringen kommer på et tidspunkt da interessen for lokalmat er økende. Nylige tall viser at salget av lokalmat og -drikke vokser dobbelt så raskt som resten av dagligvaremarkedet, med en omsetningsvekst på 8,8% det siste året.

"Vi ser et økende behov for kompetanse i takt med veksten i lokalmatmarkedet. Vår nye nettside er et viktig verktøy for å støtte denne positive utviklingen og sikre at norske lokalmatprodusenter har den kunnskapen de trenger for å møte etterspørselen," tilføyer Aase Vorre Skuland.