Andrey Yakunin tilkjent millionerstatning

Andrey Yakunin er tilkjent 2,7 millioner kroner i erstatning fra staten for saksomkostninger etter at han urettmessig ble straffeforfulgt for å ha fløyet en hobbydrone under en ferietur på Svalbard i 2022.

Advokatene Bernt Heiberg og John Christian Elden i Elden Advokatfirma
Advokatene Bernt Heiberg og John Christian Elden i Elden Advokatfirma NTB NTB

Yakunin ble satt under tiltale av Det Nasjonale Statsadvokatembetet for å ha fløyet hobbydronen sin under en ferietur på Svalbard høsten 2022. Tingretten kom til at det er uomtvistet at grunnvilkårene for erstatning etter straffeprosessloven er oppfylt. Tingretten legger i sin kjennelse til grunn at saken har vært juridisk komplisert og reist en rekke spørsmål og problemstillinger. Den har også samlet hatt et stort omfang gjennom etterforskning, fengslinger, hovedforhandling i tingrett, full ankebehandling i lagmannsretten, anke til Høyesterett og ankeforhandling, ny behandling med hovedforhandling i tingrett og siste anke fra påtalemyndigheten til lagmannsrett med forkastelse av anken.

– Andrey Yakunin ble fullt og helt frifunnet for å ha gjort noe straffbart under sitt ferieopphold på Svalbard, og han har da krav på å få dekket sine utgifter til sitt forsvar. Påtalemyndigheten valgte å gjøre denne saken unødvendig langvarig, og det gjør at retten nå har tilkjent Yakunin en kompensasjon for egne utgifter på nesten tre millioner kroner, sier advokat John Christian Elden.

At tingretten ikke fullt ut kompenserte Yakunins utgifter etter en skjønnsmessig vurdering var ikke uventet.

– Det er et tankekors at ubemidlede russere i samme periode ble dømt for tilsvarende forhold, mens Yakunin – som kunne engasjere nødvendig kompetanse til sitt forsvar – ble frifunnet gang på gang, kommenterer advokat John Christian Elden.

Andrey Yakunin vil nå vurdere om han skal reise erstatningssøksmål mot den norske staten for de økonomiske tap han led som følge av den uberettigede straffeforfølgelsen av ham.

Priv. til red.:

Saksnummer hos domstolen: 23-116049MED-TNTS/TTRM

Advokatene Bernt Heiberg og John Christian Elden i Elden Advokatfirma
NTB NTB

Selskapet har 120 advokater og -fullmektiger, og til sammen 150 medarbeidere.