Marie B. Willumsen blir analysedirektør i Amedia
Marie B. Willumsen (39) er ansatt som analysedirektør i Amedia. Hun kommer fra stillingen som leder for innsikt og analyse i Digital Norway. Willumsen har lang erfaring fra mediebransjen, senest som leder for produkt og teknologi innen digital annonse i Polaris Media.

– Jeg ser frem til å vende tilbake til mediebransjen og bidra til det viktige samfunnsoppdraget som norske mediehus har. Jeg har alltid vært opptatt av å jobbe innsiktsbasert, og i denne rollen får jeg mulighet til å jobbe både for og med noe jeg brenner for. Amedia har et sterkt analysemiljø, og jeg gleder meg til å bli kjent med dyktige kolleger og videreutvikle innsikt- og analysearbeidet sammen med dem, sier Willumsen.
Marie B. Willumsen har de siste to årene jobbet i Digital Norway, en non-profit aktør som bidrar til digitalisering av norsk næringsliv. Før dette har hun 10 års erfaring fra Polaris Media og Schibsted i ulike lederroller. Hun er utdannet sivilingeniør innen industriell økonomi og teknologiledelse i Trondheim. Etter noen år som konsulent fristet mediebransjen.
– Det er en egen nerve i mediebransjen som jeg liker godt, og som jeg ser frem til å oppleve i Amedia. Jeg har mye erfaring fra annonsesiden, og ser nå frem til å jobbe bredere på tvers av fag- og forretningsområder, forteller Willumsen.
I Amedia får hun det overordnede ansvaret for analysedisipliner på tvers av konsernets forretningsenheter. Hun etterfølger Gustaf Eriksson som nå er konserndirektør for abonnement, og Igor Pipkin som har sluttet i Amedia.
Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi, er svært tilfreds med ansettelsen av Willumsen.
– Vår modell som konsernfellesskap er å løse problemer én gang for alle avisene våre. For å kunne bistå dem på en slagkraftig måte, trenger vi robuste fagmiljøer. Vi har gode erfaringer i Amedia med å jobbe i tverrfaglige team med kompetanse organisert på tvers av forretningsenheter, og styrker nå ytterligere det analytiske fagmiljøet gjennom å samle flere analysedisipliner. Marie er svært godt egnet til å drive dette arbeidet videre, sier Håvard Solheim.
– Marie har imponert meg. Hun er nysgjerrig på nye teknologiske muligheter, glad i data, og er en svært god leder. Sammen med kompetente kolleger vil hun bidra til at vi videreutvikler miljøet vårt for fremtiden. Hennes bakgrunn gjør henne godt egnet til å jobbe i en så kompleks og desentralisert organisasjon som Amedia. Jeg gleder meg til hun starter, sier Solheim.
Marie B. Willumsen tiltrer stillingen som analysedirektør i Amedia innen 1. januar.
Bilder

Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
kommunikasjon@amedia.no
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom