NAF

Prisvekst spiser opp vei-budsjettene

Del

Budsjettene til drift og vedlikehold av fylkesveier spises opp av prisstigningen. – Det blir stadig dyrere å holde veiene i stand, og vi frykter at store deler av budsjettene vil forsvinne i kostnadsøkninger, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

NAF fykter forfallet på fylkesveiene kan øke på grunn av høy prisvekst på drift og vedlikehold av veier
NAF fykter forfallet på fylkesveiene kan øke på grunn av høy prisvekst på drift og vedlikehold av veier Foto: NAF

Kostnaden for drift og vedlikehold av veiene våre stiger betydelig mer en prisstigningen i resten av samfunnet. På tre år har det blitt 28,1 prosent dyrere å vedlikeholde veiene, mens prisstigningen i samfunnet har vært på 15,7 prosent.  

– Det betyr at selv med en økning i midlene til drift og vedlikehold av veiene, vil vi få mindre vedlikehold igjen, sier Handagard. – Det tilsier at potten til fylkesveiene må økes enda mer for å kunne få bort forfallet på veiene, sier hun.  

– Ikke forpliktet av egen plan 

NAF er kritisk til at regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2025 ikke leverer som forventet på penger til vedlikehold av fylkesveiene. Neste år vil regjeringen øke pengebruken med 481 millioner kroner fra årets budsjett. Det er en halv milliard kroner mindre enn det årlige nivået de legger opp til Nasjonal transportplan.  

– I lang tid har vi hørt regjeringen snakke om en forpliktende plan for å få ned vedlikeholdsetterslepet. Nå viser det seg at de slett ikke føler seg forpliktet av den planen de selv la frem for få måneder siden. Det er skuffende og må ikke slippe gjennom budsjettbehandlingen i Stortinget, sier Handagard.  

Forfall på 100 milliarder kroner 

Forfallet på fylkesveiene vil koste rundt 100 milliarder kroner å utbedre. I tillegg er det et etterslep på ras- og skredsikring på rundt 60 milliarder på fylkesveiene. Pengebruken på skredsikring av disse strekningene har stått stille i mange år, med i underkant av en milliard kroner i året i tilskudd fra staten.  

– Vi frykter at fylkene rett og slett ikke har økonomi til å prioritere vedlikehold og skredsikring høyt nok, sier Handagard. – Større og øremerkede tilskudd må til. Med store kostnadsøkninger i mange sektorer, kan det bli vanskelig å finne penger når budsjettene er trange.  

Bakgrunn:  

Byggekostnadsindeks for veganlegg og KPI for perioden mars 2021 (da forrige NTP ble lagt fram) - fram til mars i år (da nåværende ble lansert):  

Byggekost -indeks for drift og vedlikehold økte med 28,1 % i denne perioden (lanseres per kvartal), mens KPI (tot)  i samme periode økte med15,7% (lanseres månedlig).  

Kilde: SSB 

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye