Greenpeace Norge

Miljøorganisasjoner vil anke kjennelse til Høyesterett

Lagmannsretten besluttet i dag at det midlertidige forbudet mot utbygging og produksjon på de tre oljefeltene Yggdrasil, Tyrving og Breidablikk ikke forlenges. Miljøorganisasjonene har likevel stor tro på at de vil vinne fram i retten til slutt.

Frode Pleym og Gytis Blaževičius
Frode Pleym og Gytis Blaževičius Jenny Baksaas/Greenpeace

Greenpeace og Natur og Ungdom saksøkte staten for ikke å ha utredet globale klima- og miljøvirkninger av tre oljefelt i Nordsjøen. Oslo tingrett kjente i januar alle tre feltene ugyldige. Retten la også ned forføyninger, altså forbud, mot videre utbygging og produksjon fra feltene, mens rettsprosessen pågår. Staten anket både dommen og forføyningen. Det er disse forbudene denne ankesaken har handlet om.

– I lagmannsretten beviste våre ekspertvitner at det er en direkte sammenheng mellom utslipp fra oljefeltene og økt dødelighet, mer ekstreme hetebølger og uopprettelige klimaendringer. Lagmannsretten gir oss langt på vei medhold i at disse skadevirkningene gir grunnlag for forføyning. Likevel vant vi ikke frem i denne runden. Det er paradoksalt, og derfor kommer vi til å anke kjennelsen til Høyesterett, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace.

Lagmannsretten har spurt EFTA-domstolen i Luxembourg om en rådgivende uttalelse før de vil ta stilling til gyldigheten av de tre tillatelsene. EFTA-domstolen vil gi sitt råd om hvordan prosjektdirektivet skal forstås. Når saken kommer opp for lagmannsretten har staten forsikret at den vil følge EFTA-domstolens råd. Organisasjonene er optimistiske og ser frem til behandlingen fra EFTA-domstolen.

– Vi har en veldig god sak framfor EFTA-domstolen. Som kjent har både norske domstoler og britisk Høyesterett sagt seg enige med oss. Staten står helt alene i et feilaktig syn på EØS-retten, og vi tror vi kommer til å vinne fram med vårt syn. Det vil skape juridisk presedens for hele Europa, sier Gytis Blaževičius, leder i Natur og Ungdom.

Kontakter

Greenpeace er verdens største uavhengige miljøorganisasjon, med tilstedeværelse i 55 land verden rundt. Vi jobber for å beskytte verdens klima og miljø, og gjennom politisk påvirkningsarbeid, fredelige aksjoner og kreative konfrontasjoner arbeider vi for å avsløre globale miljøproblemer og utvikle nødvendige løsninger for en grønn og fredelig framtid.

Følg pressemeldinger fra Greenpeace Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Greenpeace Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Greenpeace Norge