Regjeringen bryter løfte til frivilligheten

Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) offentliggjorde i dag den varslede høringen om endringer i momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner. I høringen legger regjeringen ikke opp til regelstyring. Dermed har regjeringen hverken innfridd eget løfte fra Hurdalsplattformen, eller kommer de frivillige organisasjonene i møte i deres hovedkrav for å gi organisasjonene økonomisk trygghet og forutsigbarhet.

Portrett av mann forann murvegg
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen er ikke fornøyd med regjeringens løftebrudd. Frivillighet Norge/ Birgitte Heneide

– Hele frivillig sektor jublet da Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum på Hurdal lovet at momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner skulle bli regelstyrt. Dette er et klart løftebrudd og jeg er skuffet over at regjeringen svikter frivilligheten på denne måten, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Regjeringen skriver i høringsnotatet “ordningens størrelse og usikkerheten rundt det framtidige budsjettbehovet gjør (…) at regjeringen ikke foreslår en regelstyring av ordningen i denne høringen”. Regjeringen viser til en prognose om at det årlige bevilgningsbehovet vil øke til om lag 5 milliarder kroner i 2035.

– Hvis kostnaden ved momskompensasjonsordningen øker like mye som regjeringen her legger til grunn vil det være fantastisk for samfunnet, for det betyr i tilfelle økt aktivitet i frivilligheten over hele landet. Det er merkelig at regjeringen nå bruker dette som er argument mot regelstyring, sier Johnsen.

– Vi setter nå vår lit til at regjeringen i budsjettforhandlingene med SV vil få hjelp til å innfri sitt eget løfte. Full momskompensasjon er allerede lagt til grunn for statsbudsjettet, så regelstyring vil ikke øke kostnadene på statsbudsjettet for 2025, sier Johnsen.

Fakta:

Frivillighet Norge ble stiftet i 2005 og har i dag mer enn 370 organisasjoner som medlemmer som til sammen representerer over 50 000 lag og foreninger over hele landet. Drøyt 10 prosent av medlemmene er minoritetsorganisasjoner.