Superkraftmat AS vinner landbrukspris!

Siv Hauge i Superkraftmat AS fra Nes på Hedmarken vinner Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2024 for Innlandet.

Siv Hauge og Superkraftmat AS er vinneren av BU-prisen for Innlandet 2024
Siv Hauge og Superkraftmat AS er vinneren av BU-prisen for Innlandet 2024 Foto: Superkraftmat

- Siv Hauge tar strykningsdeler fra slakt med lav alternativ verdi og foredler buljongprodukter rettet mot et marked med høy kjøpekraft. Produktene er 100 prosent økologiske og kan bli svært aktuelle for eksport, sier Sverre H. Bjørnstad, direktør for Innovasjon Norge Innlandet.

- Superkraftmat AS er en svært verdig vinner av årets BU-pris i Innlandet, mener han.

Siv Hauge i Superkraftmat forteller at hun både er stolt og rørt over å motta prisen:

- Denne anerkjennelsen varmer hjertet og er en hyllest til hele økosystemet rundt Superkraftmat. Takk til våre dedikerte bønder som leverer råvarer av ypperste kvalitet, våre dyktige samarbeidspartnere og ikke minst våre trofaste kunder som deler vår lidenskap for ekte kraftmat. Deres tillit og entusiasme er drivkraften i alt vi gjør, sier Hauge, som mottok prisen under åpningen at Matlyst i Brumunddal.

- Og en stor takk til Innovasjon Norge, som har sett vårt potensial og vært en viktig bidragsyter til vår suksess, mener hun.

Matentusiast og kraftmisjonær

Hauge har bakgrunn er som naturopat og ernæringsterapeut, og hennes fanesak har lenge vært å løfte frem kraftmat laget på økologiske norske råvarer, fra norske bønder som driver på lag med naturen, med fokus på dyrevelferd. Hun har solid kunnskap om ernæring, elsker god mat og har et kraftig engasjement for moder jord som er drivkraften bak etableringen av Superkaftmat.

Da hun selv fikk helseproblemer og måtte ta en titt på hvorfor, gikk hun inn i studiene med en helhetlig tilnærming.

- Matvalgene vi tar hver dag har stor betydning for, sier hun.

- Ren mat uten kjemiske stoffer burde være for alle!

Med slagordet “kraft i kopp gir kraft i kropp” driver hun bedriften på Nes på Hedmarken, og hun samarbeider med bønder som fokuserer på dyrevelferd og økologisk produksjon. Slik øker hun omsetningen også for disse bøndene, og hun blir sett på som en viktig ambassadør for næringen.

Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.