IFE - Institutt for energiteknikk

Kortreiset og fremtidsrettet på Kjeller

Institutt for Energiteknikk, IFE og Akershus Energi har inngått en samarbeidsavtale for utvikling av fremtidsrettede og fornybare energiløsninger for IFEs forskning- og teknologopark på Kjeller.

Nils Morten Huseby, administrerende direktør for IFE, og Eskil Lunde Jensen, konsernsjef i Akershus Energi signerte en samarbeidsavtale for utvikling av fremtidsrettede og fornybare energiløsninger for IFEs forskning- og teknologopark på Kjeller Stian Norum Herlofsen, Akershus Energi

Unikt samarbeid

Institutt for energiteknikk (IFE) og Akershus Energi etablerer nå et samarbeid med mål for øye om å utvikle fremtidsrettede fornybare energiløsninger i og i tilknytning til IFEs forsknings- og teknologipark for å sikre industrielle og bærekraftige lokaler og infrastruktur for forskning og innovasjon på Kjeller.

Motivasjonen for samarbeidet er Akershus Energi sin posisjon som utvikler og eier av energiløsninger og infrastruktur, og IFE sin posisjon og rolle som eier og tilrettelegger for næringsetableringer på aktuelle arealer i IFEs forsknings- og teknologipark.

Det uløste potensialet for næringsutvikling og fremtidsrettet, bærekraft utbygging av energiproduksjon gjør dette samarbeidet unikt, sier adm. dir. i IFE, Nils Morten Huseby.

IFE har drevet banebrytende forskning på Kjeller siden 1948, og vi har dype røtter i regionen. Som forskningsinstitutt er IFE en av de aktørene som leder an i energiomstillingen, og denne avtalen er et viktig skritt på veien mot å realisere IFEs samfunnsoppdrag om å forske for en bedre fremtid. Vi har ambisjoner for å utvikle IFEs forsknings- og teknologipark på Kjeller, synliggjøre egen forskning i utvikling av nye lokaler, og sammen med Akershus Energi vil vi også evne å ta disse stegene med lokal industri og innovasjon.

Eskil Lunde Jensen, konsernsjef i Akershus Energi understreker også at samarbeidet med IFE er i tråd med selskapets strategi om å bidra til videre vekst i nært samarbeid med sterke, lokale aktører.

Siden vårt første vannkraftverk sto ferdig på Rånåsfoss i 1922 har Akershus Energi vært en sentral aktør i utviklingen fornybar energiproduksjon i vår region. Samarbeidet med IFE er helt i tråd med vår strategi om å bidra til videre vekst i nært samarbeid med sterke, lokale aktører. For oss handler denne avtalen om å dele og benytte felles kunnskap og kompetanse for å utvikle lokale energiløsninger som støtter regional innovasjon og verdiskaping.

Mulighetsstudie

IFE og Akershus Energi ønsker å utrede mulige prosjekter for utbygging av mer lokal energiproduksjon. Første fase av samarbeidsavtalen er å gjennomføre en mulighetsstudie for å se på hvordan ulike teknologier kan spille sammen i helhetlige energiløsninger på Kjeller, sier Siw-Hege Gundersen, divisjonsdirektør for teknologi og eiendom i IFE.

IFE har jobbet sammen med Akershus Energi over tid, og denne avtalen gir oss en unik mulighet til å jobbe sammen mot felles mål for samhandlingen mellom morgendagens energi- og eiendomsutvikling. IFE har i dag 20.000 m2 med potensiale på nye 60.000 m2 for avanserte laboratorier, kontorer for forskning og produksjonsvirksomhet. IFEs forsknings- og teknologipark skal utvikles med synergier til IFEs egen forskning innen energi digitale systemer og være smart, sikker og bærekraftig.

Ved å utnytte lokale ressurser kan vi forbedre energisikkerheten, drive økonomisk vekst og skape nye arbeidsplasser på Kjeller. Samarbeidet er i tråd med IFEs masterplan for forskning- og teknologiparken på Kjeller, og vi gleder oss til å jobbe med de ideene og prosjektene som komme ut mulighetsstudien.

Om IFE og Akershus Energi

IFE ble etablert på Kjeller i 1948, som Institutt for atomenergi (IFA). I 1980 byttet IFA navn til IFE. Ut fra atomforskningen har IFE utviklet fremragende forskning innen energi, miljø og digitale systemer.  IFE planlegger å utvikle IFE Forskningspark i Lillestrøm kommune. Eiendommene er i prosess for å bli regulert til for ny bebyggelse for kontorer, produksjon, forskning og utvikling.

Akershus Energi er et bredt sammensatt energiselskap med virksomhet innenfor, vannkraft, fjernvarme- og fjernkjøling, sol-, vindenergi og energihandel, samt har posisjoner innenfor andre lokale energiløsninger og hydrogen. Akershus Energi sine virksomhetsområder drives gjennom dets datterselskaper og øvrige deleide selskaper som blant annet utvikler, produserer og drifter energiløsninger og tilbyr energitjenester.

Bilder

Følg pressemeldinger fra IFE - Institutt for energiteknikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IFE - Institutt for energiteknikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IFE - Institutt for energiteknikk