FJORDSØKSMÅLET: Frokostmøte om gruvestrid i EFTA-domstolen

På onsdag løftes saken om gruvedumping i Førdefjorden opp på europeisk nivå da saken kommer til behandling i EFTA-domstolen i Luxembourg. Vi har gleden av å invitere pressen til frokostmøte om saken på Kulturhuset i Oslo idag klokka 8.15.

Flyfoto: Høstgyllen årsrygg ut mot en blank fjord
Engebøfjellet og Førdefjorden, hvor staten har gitt gruveselskapet Nordic Mining lov til å dumpe inntil 170 millioner tonn gruveavfall. Foto: Wim Lassche Foto: Wim Lassche

Du kan også se strømming av møtet. Du vil finne strømmelenke, adresse og mer informasjon om arrangementet her: https://naturvernforbundet.no/event/frokostmote-om-fjordsoksmalet/

Etter frokostmøtet setter vi oss på toget for å dra til Luxembourg, der saken kommer til behandling i EFTA-domstolen onsdag klokka 10. Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet og nestleder Sigrid Hoddevik Losnegård vil være tilgjengelig for intervjuer både på frokostmøtet, på Oslo S i forbindelse med togreisen til Luxembourg, og i Luxembourg, hvor vi ankommer tirsdag kveld. Vår advokat Amund Noss i CMS Kluge kan også kommentere saken. Meld fra om du ønsker intervjuavtale.

Frokostmøte mandag 14. oktober 8.30-9.30

• Velkommen og kort om søksmålet, ved Sigrid Hoddevik Losnegård, nestleder i Natur og Ungdom, og Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
  • Innledning: Hvilken betydning har det at Fjordsøksmålet tas til EFTA-domstolen? ved Ole Kristian Fauchald, jusprofessor ved Universitet i Oslo.
  • Status for søksmålet og behandlingen i EFTA-domstolen, ved Amund Noss, advokat hos CMS Kluge.
  • Appell fra Leve Førdefjorden, ved Åsmund Berthelsen.
  • Panelsamtale: Norges bidrag til europeisk vannforvaltning og miljøpolitikk.

– Sigrid Hoddevik Losnegård, nestleder i Natur og Ungdom
    – Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet
    – Ole Kristian Fauchald, jusprofessor ved Universitet i Oslo.
    – Amund Noss, advokat hos CMS Kluge.
    – Samtalen ledes av Lise Helset Eide, kommunikasjonsrådgiver i Naturvernforbundet.

Får betydning for Europas vannressurser

I EFTA-domstolen blir kampen for fjorden løftet opp på et europeisk nivå. Domstolen skal ta stilling til om statens tillatelse til dumping av gruveavfall i Førdefjorden er i strid med EUs vanndirektiv. Utfallet vil få stor betydning for den kommende av saken i Borgarting lagmannsrett, men det vil også gi presedens for lignende saker i alle land som har ratifisert EUs vanndirektiv, noe som betyr at saken vil få betydning for de mer enn 160 000 vannressursene i EU og EFTA-landene.

Dette er hva EFTA-domstolen skal vurdere: Gruvedumpingen i Førdefjorden vil utrydde livet i deponiområdet og føre til forurensning av fjorden. Slik forurensning er ulovlig ifølge EUs vanndirektiv, men kan tillates hvis virksomheten er av overordnet eller vesentlig samfunnsinteresse (overriding public interest). Det kan neppe sies om Nordic Minings gruveprosjekt der det skal utvinnes rutil og granat. Da staten ga sine tillatelser, var hovedgrunnen hensynet til fremtidige inntekter for aksjonærer og ansatte, samt skatteinntekter til det offentlige.

Staten sier nei til føre-var-prinsippet

Ifølge den norske staten holder det at en virksomhet gir fremtidig fortjeneste. I uttalelsen som regjeringsadvokaten sendte til EFTA-domstolen i sommer argumenteres det også mot at føre var-prinsippet skal anvendes i vurderingen av slike saker. Staten mener også at man ikke skal gjøre en såkalt balansetest, der fortjeneste og inntekter skal veies opp mot skadene på naturen.

Naturvernforbundet og natur og Ungdom mener at terskelen for å kunne tillate slik forurensning ligger høyere, og vi får støtte av både EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og EU-kommisjonen, som i sine uttalelser kommer med klar støtte til miljøorganisasjonenes syn. Etter disse uttalelsene har miljøorganisasjonenes sjanse til å vinne frem i EFTA-domstolen økt betraktelig.

Begge instanser mener at føre var-prinsippet skal brukes og at fordelene ved tiltaket skal veies opp mot skadene det påfører naturen. Både ESA og EU-kommisjonen mener at hverken hensynet til privat fortjeneste eller skatteinntekter faller inn under vanndirektivets krav for å tillate forurensning.

«Ellers (…) kunne enhver lønnsom virksomhet bli klassifisert som å være av overordnet samfunnsinteresse, noe som alvorlig ville undergrave vanndirektivet», skriver ESA i en uttalelse til EFTA-domstolen 16. juli.

Se egen sak om uttalelsene fra EU-kommisjonen og ESA her.

Du finner mer informasjon om saken, alle sakens dokumenter og bilder til fri bruk her: https://fjordsoksmalet.no/