Nettselskapene samarbeider om naturtiltak
Glitre Nett har som mål å bli naturpositiv fra 2030. I samarbeid med de ti andre største nettselskapene i Norge, har selskapet nå utarbeidet felles prinsipper for utregning av arealbeslag.

– Til nå har ingen felles standard for utregning av arealbeslag eksistert. Dermed har ulike nettselskaper måttet regne ut hvor mye areal f.eks. en mast tar basert på egne estimater. Med felles prinsipper vil det være mulig å sammenligne nettselskapers arealbeslag, siden utregningsmetodene vil være felles, forteller Line Begby-Hagen, fagansvarlig bærekraft i Glitre Nett.
Prinsippene nettselskapene er blitt enige om, tar for seg tolv kategorier av nettinfrastruktur, og beskriver hvordan arealbeslag skal beregnes for hver av kategoriene. Nettselskapene har forpliktet seg til å følge prinsippene når de gjennomfører arealkartlegging. Eventuelle avvik fra prinsippene skal rapporteres og forklares. Det er lagt opp til en revidering av prinsippene i 2025.
– Kartleggingen av alt areal er bare første steg på veien. Det neste steget er å se hvor mye natur, og da spesielt verdifull natur, vi faktisk beslaglegger i dag. De neste ti årene skal Glitre Nett investere nærmere 20 milliarder kroner i videreutvikling av strømnettet for å dekke etterspørselen fra kundene. Da vil mer areal gå med. Det viktige vil da være å gjøre minst mulig skade på naturen, og måle hvordan tiltak reduserer negativ effekt, sier Line Begby-Hagen.
Nøkkelord
Kontakter
Line Begby-HagenFagansvarlig BærekraftGlitre Nett
Tel:95838558Line.Begby-Hagen@glitrenett.noLenker
Om Glitre Nett
Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 370 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.

Følg pressemeldinger fra Glitre Nett
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glitre Nett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Glitre Nett
Nye områdestudier for Glitre Nett2.6.2025 13:14:13 CEST | Pressemelding
Etterspørselen etter elektrisk kraft er under press, både nasjonalt og i forsyningsområdene til Glitre Nett. Ny næring og næringsområder konkurrerer om begrensede kraftressurser, samtidig som det tar tid og krever store investeringer å bygge ut ny nettkapasitet. Dette kan skape utfordringer for nye etableringer.
Effektiv befaring av linjenettet27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Glitre Nett har i flere år brukt drone til befaring av linjenettet. I 2025 inspiseres hele 7000 km, og totalt har selskapet flydd 25.500 km med drone siden oppstarten i 2021. Dette er en del av nettselskapets kontinuerlige arbeid for å sikre en pålitelig strømforsyning. Inspeksjonen bidrar til å oppdage mulige feil og forebygge driftsforstyrrelser.
Investerer 160 millioner i utvidelse av Bjorbekk transformatorstasjon8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Glitre Nett har fått konsesjon til utvidelse av Bjorbekk transformatorstasjon i Arendal. Totalt skal det investeres for 160 millioner kroner i en ny trafocelle og en ny stasjonsbygning. Utbyggingen bidrar til å styrke nettkapasiteten vest i Arendal.
Bærekraftsarbeid er et viktig bidrag til det grønne skiftet11.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
− Glitre Nett skal legge til rette for både industriutvikling, samfunnsutvikling og det grønne skiftet i våre regioner. Men, det er ikke mulig å levere strøm uten at det har en pris for miljøet. Derfor jobber vi hele tiden for å forstå vårt fotavtrykk bedre, slik at vi kan ta ansvar for dette, og redusere der det gir mest effekt.
Mål om høy kundetilfredshet med ny løsning2.4.2025 07:00:08 CEST | Pressemelding
For Glitre Nett er høy kundetilfredshet viktig. Med nærmere 320.000 kunder på Agder, i Buskerud og på Hadeland, sørger nettselskapet for at samfunnet fungerer. Nå skal et nytt kundeinformasjonssystem bidra til at selskapet kommer enda tettere på kundene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom