Nettselskapene samarbeider om naturtiltak

Glitre Nett har som mål å bli naturpositiv fra 2030. I samarbeid med de ti andre største nettselskapene i Norge, har selskapet nå utarbeidet felles prinsipper for utregning av arealbeslag.

I samarbeid med de ti andre største nettselskapene i Norge, har Glitre Nett nå utarbeidet felles prinsipper for utregning av arealbeslag. Foto: May Britt Risbruna - Glitre Nett

– Til nå har ingen felles standard for utregning av arealbeslag eksistert. Dermed har ulike nettselskaper måttet regne ut hvor mye areal f.eks. en mast tar basert på egne estimater. Med felles prinsipper vil det være mulig å sammenligne nettselskapers arealbeslag, siden utregningsmetodene vil være felles, forteller Line Begby-Hagen, fagansvarlig bærekraft i Glitre Nett.

Prinsippene nettselskapene er blitt enige om, tar for seg tolv kategorier av nettinfrastruktur, og beskriver hvordan arealbeslag skal beregnes for hver av kategoriene. Nettselskapene har forpliktet seg til å følge prinsippene når de gjennomfører arealkartlegging. Eventuelle avvik fra prinsippene skal rapporteres og forklares. Det er lagt opp til en revidering av prinsippene i 2025.

– Kartleggingen av alt areal er bare første steg på veien. Det neste steget er å se hvor mye natur, og da spesielt verdifull natur, vi faktisk beslaglegger i dag. De neste ti årene skal Glitre Nett investere nærmere 20 milliarder kroner i videreutvikling av strømnettet for å dekke etterspørselen fra kundene. Da vil mer areal gå med. Det viktige vil da være å gjøre minst mulig skade på naturen, og måle hvordan tiltak reduserer negativ effekt, sier Line Begby-Hagen.