Innovasjon Norge

Innovasjon Norge inviterer norske bedrifter til å utvikle fremtidens kunstgress

Del

Innen 2031 må alle kunstgressbaner med gummigranulat byttes ut. Innovasjon Norge annonserer et tilskudd på 25 millioner kroner for at norske bedrifter skal finne miljøvennlige alternativ.

Fotballpresident Lise Klaveness, Innovasjon Norge-direktør Håkon Haugli, direktør for Bionova og landbruk i Innovasjon Norge Silje Lesjø, generalsekretær i NFF Karl-Petter Løken
Fotballpresident Lise Klaveness, Innovasjon Norge-direktør Håkon Haugli, direktør for Bionova og landbruk i Innovasjon Norge Silje Lesjø, generalsekretær i NFF Karl-Petter Løken Foto: Innovasjon Norge

– Mikroplast er et stort miljøproblem og plastgranulat fra kunstgressbaner er en viktig kilde til utslipp. EU har derfor innført et forbud som gjelder fra 2031. Vi inviterer nå næringslivet til en innovasjonskonkurranse, med mål om å utvikle alternative, bærekraftige løsninger. Lykkes vi i Norge, kan disse eksporteres og fornye baner i hele Europa, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. 

Bare i Norge må over 1500 kunstgressbaner fornyes innen EU-forbudet trer i kraft i 2031. Det viser en ny rapport fra Norges Fotballforbund (NFF).  

Innovasjon Norge svarer på NFFs rapport med et tilskudd på opptil 25 millioner kroner, fram til 1. juni 2025, for norske bedrifter som vil utvikle og kommersialisere miljøvennlig kunstgress. Informasjon om tilskuddet er publisert på Innovasjon Norges nettsider.  

– Viktig for fremtidens fotballspillere 

Fotballen er Norges største tilhørighetsarena med over 400 000 medlemmer, ifølge NFF. For disse er det gode nyheter at Innovasjon Norge støtter prosjekter som skal gjøre noe med kunstgressutfordringen, mener fotballpresident Lise Klaveness. 

– Det er fantastisk at Innovasjon Norge setter av 25 millioner kroner til dette formålet. Det er over 40 000 kunstgressbaner i Europa. Den bedriften som klarer å knekke koden vil få enorme muligheter i et stort internasjonalt marked, sier Klaveness. 

NFF-rapporten er utarbeidet av Samfunnsøkonomisk Analyse AS på oppdrag fra Fotballforbundet. 

Om Innovasjon Norge-ordningen  

Innovasjon Norge er del av Bionova. Tilskuddet gjelder for prosjekter med hensikt å utvikle, teste, pilotere eller demonstrere løsninger for alternative baneløsninger for kunstgress. Det kan også åpnes for prosjekter for gjenbruk av innsamlet gummigranulat og av kunstgressbaner.  

Primærmålgruppen er små og mellomstore bedrifter, men også store bedrifter kan være prosjektdeltakere. Både enkeltbedrifter og bedrifter som samarbeider gjennom bedriftsnettverk, klynger eller konsortier kan søke.  

– Det er en forutsetning at bedriften har ambisjoner for prosjektet sitt og at resultatet kan skaleres både nasjonalt og internasjonalt. For de riktige ideene er hele verktøykassen til Innovasjon Norge tilgjengelig, også for skalering og eksport. Vi er klare for avspark, sier Silje Lesjø, direktør for Bionova og landbruk i Innovasjon Norge.  

Kontakter

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye