Jenteprisen 2024 går til Iman Meskini

Meskini får prisen for sitt arbeid med å skape et tryggere og bedre samfunn for minoritetskvinner å vokse opp i.

Iman Meskini vant Jenteprisen 2024. Foto: Plan International Norge

Fredag kveld, på FNs internasjonale jentedag, ble Jenteprisen delt ut på Ambassaden i Oslo, hvor rundt 400 mennesker var til stede for å hedre årets vinner.

Blant de 110 nominerte falt juryens valg på Iman Meskini.

Etter å ha blitt kjent gjennom den populære NRK-serien «Skam», har hun brukt sin plattform til å kjempe mot rasisme og fremme likestilling. Meskini har særlig engasjert seg for å motvirke fordommer mot muslimske kvinner og skape et tryggere samfunn for dem å vokse opp i.

– I en tid preget av økt polarisering, fordommer og negativ sosial kontroll, er det viktigere enn noen gang med tydelige og trygge rollemodeller som Iman Meskini, sier juryleder Hege Yli Melhus Ask.

– Hun har rukket å gjøre mye i ung alder og når ut til mange, særlig minoritetsjenter, som ofte mangler synlige forbilder.

– Det kom som et stort sjokk at det var jeg som vant Jenteprisen. Det gir motivasjon til å fortsette med det arbeidet jeg gjør og nå ut til enda flere. Jeg drømmer om et samfunn der det er plass til alle, sier Meskini.

Et samfunn for alle

Gjennom sin karriere har hun oppfordret unge kvinner til å tørre å starte egne bedrifter, og hun har kurset bedrifter i mangfold. Hun har også gitt ut en bok, og akkurat nå arbeider hun med en ny ungdomsbok om tro.

– Meskini bruker sin kjendisstatus på en klok måte, og vi i juryen håper at prisen vil motivere henne til å fortsette sitt viktige arbeid, sier Melhus Ask.

– Jeg tror at kommunikasjon, ufarliggjøring og normalisering er veien til et mer mangfoldig og tolerant samfunn. Det krever tid, energi og mye arbeid, og det krever at man aldri gir opp. Det kommer perioder der man lurer på om det er noen vits å fortsette, for det handler jo om å fortelle det samme gang på gang på gang, sier Meskini.

Historisk forside

I 2017 vekket Meskini oppsikt da hun prydet forsiden av motemagasinet Costume som den første muslimske jenten med hijab i skandinavisk sammenheng. Hun er fortsatt et forbilde for minoritetsjenter og en sterk stemme i samfunnsdebatten, noe som nå anerkjennes med tildelingen av Jenteprisen.

– Iman Meskini har vært en viktig brobygger i det norske samfunnet, og i Costume har hun alltid hatt en spesiell plass i våre hjerter. Hun er et powerhouse av en ung kvinne – som ikke bare vil fortsette å sprenge grenser, men vil gjøre det på en måte som gjør verden til et bedre sted. Nå, syv år senere, som vinner av Jenteprisen, er ingenting mer tydelig enn akkurat det. Gratulerer Iman, sier sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz.

Dette er det åttende året på rad at Plan International Norge deler ut Jenteprisen i samarbeid med magasinet Costume.

En viktig stemme

Generalsekretær i Plan International Norge, Kari Helene Partapuoli, roser Meskinis engasjement og hvordan hun bruker sin stemme til å fremme viktige saker.

– Sterke rollemodeller som Iman Meskini er helt nødvendige for å holde jenters rettigheter og likestilling høyt på agendaen. Vi har over lengre tid sett et tilbakeslag for likestillingen globalt og det er store utfordringer vi må løse. Uten stemmer som hennes risikerer vi at jenters rettigheter blir ytterligere svekket, sier Partapuoli.

Les mer om jenteprisen: https://www.plan-norge.no/jenteprisen/2024

Tidligere vinnere:

2023: June Holm og Vi tror deg-stiftelsen

2022: Endometrioseforeningen, jobber målrettet for å forbedre kvinners helsetilbud.

2021: Moving Mamas, jobber med å få flere innvandrerkvinner ut i arbeid.

2020: Stine Sofies Stiftelse, jobber for barn utsatt for vold og overgrep.

2019: Papillon, møteplass for flerkulturelle jenter og kvinner i Bergen.

2018: Mia Landsem, «Datadetektiv» som kjemper mot ulovlig deling av private bilder på nett.

2017: JURK, Juridisk rådgivning for kvinner.

2016: Andrea Voll Voldum, sto frem med sin personlige historie i Hemsedal-saken.

2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper.

2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer.

2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret.

2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse.

Om Jenteprisen:
Siden 2012 har Plan International Norge delt ut Jenteprisen til en person eller organisasjon som har gjort en ekstra innsats for jenters rettigheter og likestilling. Prisen deles ut hvert år på FNs internasjonale jentedag, 11. oktober. I år ble prisen delt ut i samarbeid med Costume, Tise og BearingPoint på Ambassaden i Oslo.

Årets jury besto av:

• Juryleder: Hege Yli Melhus Ask – Eier & rådgiver Yli Consulting og styreleder Skagerak Capital
  • Isabelle Ringnes – Gründer
  • Noman Mubashir – NRK-profil, journalist og forfatter
  • Åsmund Aukrust – Nestleder av utenriks- og forsvarskomiteen (AP)
  • Amalie Gresseth – Rådgiver i URO (Ungdommens rettighetsorgan), ungdomsgruppa til Plan International Norge
  • Edin Babic – Kommunikasjonssjef i Likestillings- og diskrimineringsombudet

Om oss