Ny rapport: Fotballens grønne skifte vil koste over 7 milliarder

Innovasjon Norge setter av 25 millioner kroner til utvikling av fremtidens grønne innfyll i kunstgressbaner.

Regjeringen tildelte i 2023 norsk fotball 5,5 millioner kroner til å kartlegge norske fotballbaner for å skaffe nødvending innsikt og kunnskap etter at EU-kommisjonen vedtok forbud mot salg og omsetning av gummigranulat etter 15. oktober 2031.

Rapporten som i ettermiddag ble overlevert til Kulturdepartementet er utarbeidet av Samfunnsøkonomisk Analyse AS på oppdrag fra NFF.

Totalt er det utført levetidsvurderinger for 1742 av til sammen 1779 kunstgressbaner i prosjektet. Ifølge rapporten vil de 1554 kunstgressbanene med gummigranulat bli berørt, og fotballens grønne skifte vil kreve investeringer på 7,351 milliarder kroner over de neste 13 årene ifølge Samfunnsøkonomisk Analyse.

1,267 milliarder kroner (17 %) er merkostnader knyttet til forbudet. Det omfatter ekstrakostnader ved selve dekket og 202 baner som vil ha behov for undervarme (miljøvennlige alternativer oppfører seg annerledes enn innfyll av gummi og krever tidligere - og mer - tilførsel av varme ved norske vintertemperaturer for å være mulig å spille på). Både rehabilitering og grønn omstilling henger likevel uløselig sammen gitt EU-forbudet, så prislappen for det grønne skiftet blir uansett 7,351 milliarder kroner.

- Det er avgjørende at næringsliv og forskningsmiljø gis incentiver for å utvikle fremtidens grønne løsning for kunstgressbaner tilpasset norske forhold i både topp og bredde. Derfor er det fantastiske nyheter at Innovasjon Norge setter av 25 millioner kroner til dette formålet. Det gir også fantastiske muligheter for norsk næringsliv. Det er over 40 000 kunstgressbaner i Europa. Den bedriften som klarer å knekke koden vil få enorme muligheter i et stort internasjonalt marked, sier fotballpresident Lise Klaveness.

LES MER OG SE HELE RAPPORTEN PÅ FOTBALL.NO