9 av 10 nordmenn utsettes for svindelforsøk
En fersk undersøkelse avslører at nesten alle blir utsatt for digitale svindelforsøk.
– Tallene er alarmerende. Det er skremmende å se hvor mange som blir utsatt for forsøk på digital svindel, og det viser hvor viktig det er med økt bevissthet og konkrete tiltak, sier Johannes Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom og leder av ekspertgruppen mot digital svindel.
En fersk undersøkelse fra Respons analyse, utført på oppdrag fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), avslører at 9 av 10 nordmenn over 18 år har blitt utsatt for forsøk på digital svindel det siste året.
Hele 74 prosent oppgir at de opplever digitale svindelforsøk månedlig eller oftere, mens 11 prosent rapporterer at det skjer daglig. Blant de som har blitt utsatt for svindelforsøk, sier over 70 prosent at e-post var metoden som ble brukt, mens nesten like mange ble forsøkt svindlet på SMS. Over halvparten har også blitt oppringt per telefon, og 22 prosent har opplevd svindelforsøk gjennom sosiale medier som Messenger, Snapchat og WhatsApp.
Eldre rapporterer i noe større grad enn yngre at de utsettes for svindelforsøk (91 prosent over 55 år mot 84 prosent under 35 år).
Store konsekvenser
Nkom og Økokrim etablerte i fjor høst en nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Gruppen består av eksperter fra ulike myndigheter og bransje, og ledes av Nkom. Tiltak som er gjennomført har allerede gitt resultater, og i perioder kan opp mot en fjerdedel av alle samtaler fra utlandet bli stoppet som svindel. Samarbeidet mellom næringsliv og myndigheter i Norge har vekket internasjonal oppmerksomhet, og norske myndigheter skal nå lede en global ekspertgruppe hvor over 20 land deltar. Hensikten er å avdekke sårbarheter og foreslå tiltak for å redusere svindeltrafikk over landegrensene.
–Vi bruker digitale tjenester ofte og svindlere går gjerne dit det er mest å tjene. Nye tall fra økokrim viser at innbyggere i Norden ble svindlet for 9 milliarder norske kroner i digitale kanaler i fjor. Vi ser at svindlere ofte utnytter etablerte merkenavn eller myndigheter med høy tillit. Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem som både bidrar til å finansiere kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker, og kan bidra til å svekke tilliten vi har til hverandre. Det er derfor avgjørende at vi jobber sammen for å redusere risikoen for digitale svindelangrep, sier Vallesverd.
– Varsellampene må blinke
Myndigheter og aktører kan gjøre mye, men det er også viktig at brukere av digitale tjenester utviser sunn skepsis.
–Du som bruker må aldri dele BankID, passord eller sensitive personopplysninger, og dersom meldingene du mottar inneholder skrivefeil eller rare formuleringer i SMS eller e-post må varsellampene blinke! Unngå å klikke på lenker om du kan, og søk heller opp nettstedet selv eller bruk en app dersom det er mulig. Avslutt mistenkelige samtaler, enten de kommer på mobil eller via sosiale medier, og be heller om å få ringe dem opp igjen om det er noe du reagerer på.
Nøkkelord
Kontakter
Johannes VallesverdSeniorrådgiver i NkomNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95094409jmv@nkom.noRita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Black Week er i gang: – Ver på vakt!22.11.2024 14:26:53 CET | Pressemelding
Black Friday. Black Weekend. Cyber Monday. Black Month. Singles’ Day. Black Week. Alle konsepta har til felles at dei kan utnyttast av svindlarar som prøver å stele informasjon frå deg.
Tilsynsrapport truleg klar før jul21.11.2024 10:26:36 CET | Pressemelding
I haust har det vore fire hendingar som har ført til at folket har hatt avgrensa eller ingen moglegheit til å kontakte naudetatane. Nkom arbeider med tilsynsrapport som skal omfatte alle desse, og den skal etter planen vere klar før jul.
Problemer med å nå fram til nødnummer13.11.2024 12:15:15 CET | Pressemelding
For fjerde gang fører problemer i Telenors nett til at mange i hele Norge sliter med å komme gjennom på telefon til politi, brann og AMK.
Nye råd skal gi tryggere datasentertjenester8.11.2024 07:21:45 CET | Pressemelding
Myndighetene kommer med nye anbefalinger for kjøp av datasentertjenester i Norge.
Hever beredskapen i forbindelse med ekstremværet “Jakob”30.10.2024 15:20:16 CET | Pressemelding
Ekstremværet «Jakob» er varslet å treffe store deler av Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland. Nkom har hevet beredskapen, og bedt ekomaktørene om å ha lav terskel for å rapportere om hendelser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom