Nå hjelper små, grå bokser strømkundene på «bygda»

Nettselskapene skal levere strøm til alle, uansett. Nå sparer batterier og boostere kunder for å vente på nettutbygginger og naturen spares for inngrep. Samtidig får kundene mer stabil strøm

Alle landets nettselskaper har leveringsplikt. Det betyr at alle som ønsker å knytte seg til strømnettet har krav på å bli tilknyttet. Strømmen skal leveres innenfor myndighetenes kvalitetskrav.

Utenfor byen kan det være langt mellom kundene og mer utforende å levere god kvalitet på strømmen til enhver tid. Men også her øker bruken av effektkrevende apparater, som induksjonsovner og elbilladere, ifølge nettselskapet Elvia.

Sparer kostnader og natur

– Økt bruk av effektkrevende apparater og innmating av overskuddsstrøm fra solcelleanlegg, krever mer av nettet vårt. Vi er selvfølgelig forpliktet til å utbedre forholdene hvis leveransen vår ligger utenfor kravet til kvalitet på strømmen som nettet frakter, såkalt spenningskvalitet. Da må vi løse det på en rimelig og skånsom måte, forklarer administrerende direktør i Elvia, Anne Sagstuen Nysæther.

Derfor startet Elvia prosjektet «Forbedret batteri og boosterinstallasjon» i 2022. Formålet har vært å sikre strømkvaliteten for kunder som bor langt ute i nettet. Ved å benytte batterier og såkalte spenningsboostere, har Elvia sørget for stabil spenning til kundene.

– En booster er en spesiell transformator som sørger for å holde spenningen innenfor kravet. Batteriene gjør mye av det samme, men utfyller boosteren ved å reagere raskere, sier Nysæther.

Boosteren alene kan i noen tilfeller gi flimmer og blinking i lyspærer, eller at elbilladeren kobler seg ut hvis spenningen faller i noen millisekunder. Løsningene gjør at Elvia unngår kostbare utbedringer av nettet. Disse kostnadene fordeles på alle kundene til nettselskapet.

– Prisen per installasjon er faktisk opp mot en halv million kroner, men alternativet vil i de fleste tilfeller være enda dyrere. Målet til Elvia er å holde kostnadene så lave som mulig – og dermed nettleien til våre kunder så lav som mulig, fortsetter Nysæther.

Bidrar til kunnskapsdeling i nettbransjen

Elvia er landets største, regionale nettselskap og har ansvar for kunder i Oslo, Akershus, Innlandet og Østfold. Selskapet drifter, overvåker og vedlikeholder 69.500 kilometer strømkabler – en strekning som tilsvarer en og en halv gang rundt jordkloden.

Nå er prosjektet ferdigstilt og erfaringene deles med andre nettselskaper, opplyser Nysæther. Prosjektet mottok tredjeplass for innovasjonsprisen under årets Smartgridkonferanse.

– Dette viser hvordan Elvia i praksis jobber med å finne rimelige, skånsomme og innovative løsninger som utnytter eksisterende kapasitet i nettet. Det skal vi gjøre mer av fremover, avslutter Anne Sagstuen Nysæther.

Batteri og booster
Elvia
Last ned bilde

Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.