Styrker arbeidet med forebygging av selvmord

Det er mange pasienter som blir lagt inn på sykehus etter selvskading og selvmordsforsøk. Nå blir disse pasientene fulgt bedre opp.

Tijana Marcikic (overlege akuttmottaket), Jørn-Roger Steen (brukerrepresentant), Lars Erik Eide Johansen (psykologspesialist), Cathrine de Groot (kvalitetsrådgiver) og Aina Therese Tangen-Moen (seksjonsleder ved akuttmottaket).

– Dette er en betydelig pasientgruppe som har blitt for dårlig ivaretatt, sier seksjonsleder ved akuttmottaket i Sykehuset Telemark, Aina Therese Tangen-Moen.

Sykehuset har kartlagt mer enn 80 pasienter som ble lagt inn etter selvskading og selvmordsforsøk.
– Vi kartla hvordan de ble håndtert før de kom til sykehus, hvordan de ble meldt inn, hvordan de ble ivaretatt i akuttmottak og hvilke tilbud de fikk videre. Vi så at det var stor variasjon, sier Tangen-Moen. Hun mener det blant annet skyldes manglende kunnskap og for lite samarbeid mellom psykisk helsevern og somatikk.

Nå har Sykehuset Telemark vært pilot for en regional veileder for ivaretagelse av pasienter i somatiske enheter etter selvskading eller selvmordsforsøk. Veilederen er utarbeidet i samarbeid mellom Helse Sør-Øst RHF, sykehusene og med god hjelp fra Regionalt senter for vold og traumatisk stress RVTS. Brukerrepresentantene har også vært involvert i arbeidet. Planen er at veilederen skal innføres i alle sykehus i løpet av 2025.

– Den gir oss konkrete råd og anbefalinger, og vi er opptatt av at veilederen skal være godt kjent blant ansatte, slik at flere pasienter får bedre behandling og oppfølging, sier Tangen-Moen.
Veilederen kommer med forslag til både kliniske og organisatoriske tiltak.

Det handler om å se personen som har det vondt

Jørn-Roger Steen, brukerrepresentant

Jørn-Roger Steen er brukerrepresentant ved Sykehuset Telemark og leder av Mental Helse i Skien. Han mener det er viktig å møte pasientene med forståelse og respekt.
– Hei, jeg ser du har hatt en tøff dag, la meg se hvordan jeg kan hjelpe deg! En slik setning kan være avgjørende for en person som kommer til et akuttmottak etter selvskading eller selvmordsforsøk, sier Steen.
– Det handler om å se personen som har det vondt.

Forebygging av selvmord er ett av innsatsområdene i regional fagplan for psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling i Helse Sør-Øst. Avdelingsdirektør for psykisk helsevern og rusbehandling, Cecilie Skule, sier det har vært viktig å rette oppmerksomheten mot pasientene i somatiske akuttmottak og andre somatiske enheter.

– Vi vet at det er mange innleggelser i året med selvskading og selvmordsforsøk. Disse pasientene fortjener bedre ivaretakelse og oppfølging, og det tror jeg at veilederen vil bidra til. Den vil skape mer bevissthet, øke kompetansen og være til stor hjelp for de ansatte på sykehusene, sier Skule.

Ivaretagelse av pasienter i somatiske enheter etter selvskading eller selvmordsforsøk - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)

Om Helse Sør-Øst

Helse Sør-Øst RHF (regionalt helseforetak) er en av fire regionale helseforetak i Norge, og eier av de 11 statlige helseforetakene i regionen.

Helse Sør-Øst RHF sørger for spesialisthelsetjenester til 3,1 millioner mennesker i fylkene Agder, Oslo, Innlandet, Vestfold og Telemark og Viken. Det arbeider tilsammen 81.000 medarbeidere i helseforetakene/sykehusene.

Følg pressemeldinger fra Helse Sør-Øst RHF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Helse Sør-Øst RHF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Helse Sør-Øst RHF