Mesta

Bedre byliv, sikkerhet og vannhåndtering

Del

 En omfattende oppgradering av veien langs Sofienbergparken i Oslo er i gang. Mesta gjør jobben uten utslipp.

Biogassbilen frakter masser, mens anleggsmaskinene er elektriske.
Biogassbilen frakter masser, mens anleggsmaskinene er elektriske. Foto: Mesta

Det går stille for seg når Mesta oppgraderer bygater i Oslo. I Københavngata og Helgesens gate, ved Sofienbergparken i Oslo planlegges det gateopprusting for å bedre overvannshåndteringen, skape mer byliv og forbedre trafikksikkerheten. Skråstilt parkering fjernes, fortauene utvides og det etableres sykkelfelt med rød asfalt, krysningspunktene strammes inn, og regnbed skal håndtere overvannet: Et skikkelig glad-prosjekt!
 
Viser vei med nullutslipp 

-  Mesta viser vei gjennom å ta ansvar for prosjekter som betyr noe for folk. Klimaendringene gjør at infrastrukturen trenger forbedringer og oppgraderinger. Over hele landet gjør vi prosjekter som bidrar i det grønne skiftet, sier konserndirektør for anlegg og spesialproduksjon i Mesta, Oddmund Lefdal.  

Stadig mer arbeid i ulike prosjekter skjer med null- og lavutslippsløsninger. For Mesta er det elektriske maskiner og biogassbiler som er i sving. To store hurtigladere står oppstilt og brukes ved behov. Massetransporter skjer med både egne og innleide biogassbiler. Alt arbeid innenfor gjerdet skjer med elektriske maskiner.  
 
Krevende prosjekt i byen 
For prosjekter midt i byen stilles krav til sikker passering for mennesker, biler, busser og transportbiler.  Samtidig ligger mye kryssende infrastruktur allerede i bakken, med vann, avløp og fjernvarme. Det kan blir utfordrende om denne infrastrukturen skades under arbeidene.  
- Spennende med så stort og variert prosjekt, sier Terje Brattbakk, prosjektleder i Mesta anlegg. Han har ledet mange prosjekt i Mesta og det er heller ikke hans første med nullutslippsløsninger. Forrige prosjekt var i Bernt Ankers gate i Oslo, https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/bernt-ankers-gate-oppgradering/ der deler av kontrakten var nullutslipp. Også der var oppgaven sykkelvei, håndtering av regnvann med regnbed og beplantning.  

Elektrisk og biogass 
Prosjektet er på 50 millioner kroner og skal stå ferdig til sommeren 2025. Innenfor prosjektgjerdet skal det bare brukes elektrisk eller biogass. Frakt av masser til området og fjerning av forurensede masser skjer ved biogassbiler.   

Følgende maskiner brukes på prosjektet: Mestas egen biogass lastebil.  
 
I tillegg leies inn følgende:  

Alt leid inn fra Akershus maskinutleie www.akershusmaskinutleie.no 
I tillegg brukes disse maskinene: 

Prosjektet leier også inn flere gassbiler ved behov.   

Leverer på krav

 - Mesta leverer på kravene og løser oppgaver underveis, forteller Brattbakk. Utfordringer har vært særlig forurensede masser, rør som ligger andre steder enn det som står tegnet inn i kartet eller andre overraskelser. Tett oppfølging og god kontakt med byggherre som er Bymiljøetaten i Oslo kommune, er viktig.  

- Vi følger tett opp prosjektet. Her er det mye som kan bli vanskelig om vi ikke gjør det riktig, sier prosjektleder Brattbakk.  

For å imøtekomme de strenge kravene til BYM så har Mesta bemannet dette prosjektet med to anleggsledere. En har fokus på drift og den andre med særlig fokus på KHMS og rapportering. 

Trær skal tas vare på 
Deler av arbeidet går langs Sofienbergparken som har store trær. Disse må ikke skades. Anleggsleder Arild Grov forteller at de har avtale med arborist som gir råd om hvordan de store trærne skal tas vare på og hva som må gjøres når de store røttene kommer i konflikt med rørene i bakken.  

- Det hender vi lager en sving på rørene eller setter ned hjelpesluk slik at vi ikke ødelegger de viktige røttene. Og vi pakker selvfølgelig trærne godt inn slik at barken ikke blir ødelagt, forteller Grov.   

Hvem er ansvarlig?  
Bymiljøetaten er ansvarlig for prosjektet, og Mesta er utførende entreprenør. Mesta er Norges ledende selskap innen drift og vedlikehold av vei og bane, med nesten 200 års erfaring. De har også lang erfaring og spisskompetanse innen anlegg, elektro og spesialproduksjon. Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder, og sørger for at du kommer deg trygt fram hver dag. Mesta har mål om å bli klimanøytrale innen 2045, og de eksisterende målene fokuserer på å redusere utslipp fra fossilt drivstoff. 

Hva skjer når? Anleggsfasen starter 6. mai 2024 og varer til sommeren 2025. Les mer om prosjektet:

https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/gateoppgradering-helgesens-gate-og-kobenhavngata/ 

null
Anleggsleder Arild Grov har tett kontakt med arborist for å ta vare på trærne i Sofienbergparken. Foto: Mesta
null
Anleggsleder Arild Grov (tv) og prosjektleder Terje Brattbakk. Foto: Mesta
null
To biogassbiler og en elektrisk gravemaskin. Foto: Mesta

Kontakter

Om oss

Mestas samfunnsoppdrag er viktig og vesentlig: Vi skal sørge for at du kommer deg trygt fram – hver dag.  

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye