Chemring Nobel

Chemring Nobel og regjeringen lanserer mulighetsstudie for nytt produksjonsanlegg

– Dagens kunngjøring er en klar indikator på behovet for raskt å øke kapasiteten på tvers av den forsvarsindustrielle basen for å møte de mange truslene som NATO og deres europeiske allierte står overfor, sier administrerende direktør i Chemring Nobel Helge Husby.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram og administrerende direktør i Chemring Nobel Helge Husby

Siden Russlands invasjon av Ukraina i 2022 har regjeringen tatt en rekke grep for å øke produksjonskapasiteten i norsk forsvarsindustri.

10. oktober 2024 varslet regjeringen nye tiltak for å styrke norsk forsvarsindustri. I  forbindelse med lanseringen av sitt veikart for økt produksjonskapasitet i forsvarsindustrien, har regjeringen identifisert at produksjonen av høyeksplosiver i Europa er betydelig lavere enn den økende etterspørselen, spesielt for HMX, RDX og NTO. Veikartet peker også på at Chemring Nobel som én av bare to produsenter av avanserte militære eksplosiver i Europa, er avgjørende for både NATO og Ukraina.

Mulighetsstudie

Regjeringen har derfor varslet at de vil medfinansiere og delta i en mulighetsstudie sammen med Chemring Nobel for å vurdere utviklingen av et nytt produksjonsanlegg for å øke produksjonen av militære eksplosiver.

Denne samfinansierte mulighetsstudien, som forventes avsluttet innen utgangen av 2024, skal blant annet undersøke geografisk plassering, krav til infrastruktur og miljøhensyn ved bygging av et nytt produksjonsanlegg. Studien vil også vurdere rollen og nivået på eventuelle økonomiske bidrag fra den norske regjeringen.

Chemrings produksjon er avgjørende

– Vi ser på produksjon av militære eksplosiver som det mest avgjørende norske forsvarsindustrielle bidraget til Ukrainas og allierte styrkers behov. sier forsvarsministeer Bjørn Arild Gram.

– Som én av to europeiske produsenter av avanserte militære eksplosiver i Europa, er Chemrings produksjon avgjørende for å hjelpe Vesten med fortsette å støtte Ukraina med våpen. Denne felles studien er nøkkelen til å frigjøre ytterligere kapasitet i forsyningskjeden.

Administrerende direktør i Chemring Nobel Helge Husby er takknemlig for støtten fra regjeringen og ser frem til å samarbeide tett med dem om dette viktige prosjektet.

– Dagens kunngjøring er en klar indikator på behovet for raskt å øke kapasiteten på tvers av den forsvarsindustrielle basen for å møte de mange truslene som NATO og deres europeiske allierte står overfor.

Lenker

Chemring Nobel er et norsk-basert spesialkjemikalieselskap med en tradisjon for innovasjon og utvikling som går tilbake til Alfred Nobel. Vi leverer kun råmaterialer — med et utvalg av basisprodukter inkludert HMX, RDX, NTO, Alkyl-NENAs. Basert på disse materialene kan vi produsere formuleringer som er godt tilpasset kundens behov, ikke bare når det gjelder sikkerhet og følsomhet, men også ytelse og produksjonsapplikasjoner.

Med en ubrutt historie på mer enn 130 år med produksjon av eksplosiver, har Chemring Nobel en svært erfaren og dedikert organisasjon som driver et moderne produksjonsanlegg i Sætre. Vi er anerkjent som en ansvarlig og pålitelig partner med fokus på sikkerhet, innovasjon og kundeservice.

Vår visjon er å være en ledende global produsent av spesialiserte energimaterialer for forsvars- og sivilindustrien.

Følg pressemeldinger fra Chemring Nobel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Chemring Nobel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Chemring Nobel