Trygg Trafikk vil ha hjelmpåbud

Trygg Trafikk oppfordrer norske myndigheter til å innføre et hjelmpåbud for syklister. – Flere skal sykle i årene som kommer. For at dette ikke skal føre til flere alvorlige skader, må vi tenke nytt, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk.

Hjelmpåbud vil øke hjelmbruken
Hjelmpåbud vil øke hjelmbruken Morten Brakestad Trygg Trafikk

Transportøkonomisk institutt (TØI) publiserte nylig en rapport om sykkelhjelm på oppdrag fra Trygg Trafikk. Basert på funn i rapporten, går Trygg Trafikk nå inn for et hjelmpåbud. Organisasjonen mener et påbud vil være et viktig tiltak for å nå nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken.

– Det er altfor mange syklister som skader hodet, og utviklingen går i feil retning. Tall fra Oslo skadelegevakt viser at nesten en tredjedel av sykkelulykkene er hodeskader. Alvorlige hodeskader går utover livskvalitet og arbeidsevne. TØI anslår at hvis alle hadde brukt sykkelhjelm, kunne vi unngått over 1000 hodeskader i året, sier Loftsgarden.

Hjelmpåbud fører til færre hodeskader

Rapporten fra TØI viser at et hjelmpåbud vil øke bruken av sykkelhjelm. Det er godt dokumentert at sykkelhjelm halverer risikoen for hodeskader.

–  Hjelmbruken har økt over flere år i Norge, men det går for sakte. Fortsatt er det for mange som sykler uten hjelm, og skadetallene går opp. Et hjelmpåbud kan fremstå som et drastisk tiltak, men anbefalinger om å bruke sykkelhjelm er ikke nok. Derfor mener vi at et påbud er nødvendig, fortsetter Loftsgarden.

Hodeskader etter sykkelulykker utgjør i dag en betydelig belastning for helsetjenesten og medfører store kostnader for samfunnet.

Støtte fra helsepersonell og fra folk flest

Undersøkelser viser at 84 prosent av den norske befolkningen støtter et hjelmpåbud. Forslaget får også støtte fra Nevrokirurgisk forening og Personskadeforbundet.

– Nevrokirurger ser daglig konsekvensene av sykkel- og elsparkesykkelulykker, og spesielt de alvorlige hodeskadene som kunne vært unngått med hjelmbruk. Slag mot hodet og hjernen kan få livsvarige konsekvenser, både for den skadde og de pårørende. Hjelm reduserer ikke bare risikoen for hodeskader, den kan også bety forskjellen mellom rask rehabilitering og et liv med varige funksjonsnedsettelser. Et hjelmpåbud handler om å beskytte sårbare trafikanter og samtidig redusere belastningen på helsevesenet, sier Sasha Gulati, overlege, professor og leder av Norsk nevrokirurgisk forening.

Ett av flere tiltak for å forebygge sykkelskader

Syklister har en mye høyere risiko i trafikken enn bilister. Antall sykkelulykker har økt de senere år, blant annet som følge av mer sykling. Når flere skal sykle, vil det bli flere ulykker og skader dersom det ikke settes inn kraftige tiltak.

– Vi må få ned antall sykkelulykker og samtidig redusere skadeomfanget når ulykken skjer. Et hjelmpåbud er ett av flere tiltak. Flere sykkelveier, lavere fartsgrenser i byer og bedre sykkelopplæring i skolen må også til, sier Loftsgarden i Trygg Trafikk.

Fakta:
Rapporten fra TØI belyser problemstillinger ved en mulig innføring av påbud om bruk av sykkelhjelm i Norge. Hovedfunn fra rapporten:

• Et hjelmpåbud for alle syklister beregnes til å redusere mellom 440 (80 prosent bruksandel) og 1000 hodeskader (100 prosent bruksandel) per år.

• Sykkelhjelm halverer risikoen for alvorlige hodeskader.

• Empiriske studier gir ingen støtte til hypotesen om at bruk av sykkelhjelm fører til mer risikabel atferd, snarere tvert imot.

• Studier viser at nedgangen i sykkelomfang som regel er relativt liten, kortvarig og begrenset til enkelte grupper syklister.

• Det reelle antall hardt skadde syklister i Norge er trolig rundt 260 per år. Antall lettere skadde syklister er estimert til mellom 3400 og 7900 per år når vi tar hensyn til underrapportering.

Hjelmpåbud vil øke hjelmbruken
Morten Brakestad Trygg Trafikk
Colourbox / Trygg Trafikk Colourbox / Trygg Trafikk
Colourbox / Trygg Trafikk Colourbox / Trygg Trafikk
Sasha Gulati, overlege, professor og leder av Norsk nevrokirurgisk forening.
Kim L'Orange Sørenssen, NTNU NTNU