Ber om hastemøte med kommunalministeren

- Jeg har i dag bedt om et møte med kommunalministeren. Vi må ta tak i den økonomiske situasjonen i kommunene. Det haster, sier Delta-leder Trond Ellefsen.

Delta-leder Trond Ellefsen ber om hastemøte om kommuneøkonomi med kommunalministeren. (Foto: Lise Boeck Jakobsen).

Onsdag ble det kjent at kommunalminister Erling Sande har innkalt KS til et møte om kommuneøkonomi førstkommende fredag.

Delta-leder Trond Ellefsen ba umiddelbart om et møte med statsråden. Delta organiserer 100 000 ansatte i offentlig sektor.

- Delta representerer ansatte i offentlig tjenesteyting, og våre medlemmer i kommunesektoren kjenner hver dag på konsekvensene av kommunenes trange økonomi. Kommunenes økonomiske situasjon rammer de kommunalt ansatte som står for selve tjenesteytingen vel så mye som kommunens ledelse, sier Delta-lederen.

Bekymrede tillitsvalgte

- Jeg forutsetter at kommunalministeren er like interessert i å møte arbeidstakernes representanter som han er i å møte arbeidsgiversiden. Kommunene står i en svært krevende økonomisk situasjon. Bare de siste par dagene har jeg fått mange henvendelser fra bekymrede tillitsvalgte som er urolige for varslede kutt i tjenestetilbudet. Kommunene sliter. Jeg er klar til å møte kommunalministeren når som helst, sier Ellefsen.

– Vi får varselrop fra våre tillitsvalgte og medlemmer ute i kommune-Norge.  De vil levere god kvalitet og gode tjenester til innbyggerne, men frykter kutt. Det er våre medlemmer som står for den daglige og nære velferden for de som trenger det mest. Nå er de urolige. De vil levere faglig gode tjenester. Velferden må sikres sier Ellefsen.

Delta organiserer 94.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.