Coop Norge

Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene

Del

Kun få dager inn i oktober var flere Coop-butikker utsolgt for årets designsløyfe. Så langt har forbrukersamvirket solgt over 30 000 sløyfer i den rosa måneden. 

Linda Aavik ved Obs Vinterbro merker godt til den store interessen for årets Rosa sløyfe, men har enn så lenge flere sløyfer igjen til salgs.
Linda Aavik ved Obs Vinterbro merker godt til den store interessen for årets Rosa sløyfe, men har enn så lenge flere sløyfer igjen til salgs. Foto: Coop

– Det har vært en vanvittig pågang. Coop har vært partner til Kreftforeningen siden 2006 og salget av årets sløyfe ligger an til å bli rekordhøyt, sier Carina Hansen, sponsoransvarlig for kultur og omtanke i Coop Norge.

Årets designsløyfe er designet av Pearl Octopuss.y og finnes ved kassene i alle Coops dagligvarebutikker. Allerede etter et par dager ble sløyfen utsolgt i flere butikker.

– Designsløyfen er meget populær, og den enorme interessen tyder på at årets design har slått godt an blant folk. Hittil i oktober har Coop solgt over 30 000 Rosa sløyfer, til sammenligning solgte vi 35 000 sløyfer i hele oktober i fjor. Selv om noen butikker raskt ble tomme for årets sløyfe, er det fortsatt mange butikker som har sløyfer igjen til salgs, sier Hansen.

Salget av den rosa sløyfen går uavkortet til Rosa sløyfe-aksjonen.

Klistrer viktig oppfordring på avokadoer og mangoer

Utover salget av den rosa sløyfen, gjør Coop flere tiltak for å rette oppmerksomheten til kundene mot den viktige brystkreftsaken. Et av tiltakene er at butikkmedarbeidere har klistret aksjonens hovedbudskap på tusenvis av avokadoer og mangoer: Klem heller på puppene dine!

– Kreft er dessverre en sykdom de fleste av oss vil møte i løpet av livet. Dette gjør kreftsaken til en av våre viktigste kampsaker. Vi håper at vår enkle påminnelse i frukt- og grøntavdelingen om at du heller bør klemme på brystene dine enn på avokadoene og mangoene, kan bidra til å redde liv. Når du vet hvordan de er til vanlig, er det enklere å oppdage endringer, sier Hansen.

Hos alle Obs-, Coop Prix-, Coop Mega-, Coop Marked- og Matkroken-butikker kan du finne avokadoer og mangoer med det viktige budskapet klistret på.

null
Dette klistremerket kan du finne på avokadoer og mangoer i de fleste av Coops dagligvarekjeder. Foto: Espen Solli

– Utviklingen gir håp for fremtiden

Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, roser tiltaket.

– Vi setter pris på at Coop minner kvinner om å følge med på brystene sine. Dersom du oppdager endringer som ikke går over, bør du kontakte legen din, sier Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.

– Langt flere overlever brystkreft enn tidligere, og det er mye takket være forskning. Utviklingen gir håp for fremtiden, men vi er ikke i mål. Mer forskning vil bidra til at de som rammes lever lenger og med bedre livskvalitet, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Astrid Langeby Kolbekk.

Slik kan du støtte Rosa sløyfe-aksjonen i Coop-butikker:

  • Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor donerer Coop i oktober én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker til Rosa sløyfe-aksjonen. Nesten en tredjedel av fjorårets donasjon kom fra kunder som handlet frukt og grønnsaker.
  • 2,50 kr av hvert solgte produkt fra Dr.Greve, Lano, Omo, Jif, Comfort, Sunsilk, Define, Lypsyl og Zalo doneres til Rosa sløyfe-aksjonen.
  • Ved kassene er det også et gjensyn med Coops populære limited edition rosa handlenett med gjenbruksbonus, der 15 kroner går til Rosa sløyfe-aksjonen for hvert solgte handlenett.
  • Kunder kan også velge å støtte saken med et valgfritt beløp i Coop-appen og i de betjente og selvbetjente kassene.
  • Donasjoner og salg av donasjonsvarer går uavkortet til Rosa sløyfe-aksjonen.
  • I 2023 ble det rekorddonasjon på over 13,2 millioner kroner fra Coop og Coops kunder til Rosa sløyfe-aksjonen og livsviktig forskning på brystkreft.

Kontakter

Bilder

Årets Rosa sløyfe ligger an til rekordsalg.
Årets Rosa sløyfe ligger an til rekordsalg.
Foto: Coop
Last ned bilde
Den Rosa sløyfen finner du ved kasseområdet.
Den Rosa sløyfen finner du ved kasseområdet.
Foto: Coop
Last ned bilde
Carina Hansen, sponsoransvarlig for kultur og omtanke i Coop Norge.
Carina Hansen, sponsoransvarlig for kultur og omtanke i Coop Norge.
Foto: Espen Solli
Last ned bilde

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye