Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene
Kun få dager inn i oktober var flere Coop-butikker utsolgt for årets designsløyfe. Så langt har forbrukersamvirket solgt over 30 000 sløyfer i den rosa måneden.

– Det har vært en vanvittig pågang. Coop har vært partner til Kreftforeningen siden 2006 og salget av årets sløyfe ligger an til å bli rekordhøyt, sier Carina Hansen, sponsoransvarlig for kultur og omtanke i Coop Norge.
Årets designsløyfe er designet av Pearl Octopuss.y og finnes ved kassene i alle Coops dagligvarebutikker. Allerede etter et par dager ble sløyfen utsolgt i flere butikker.
– Designsløyfen er meget populær, og den enorme interessen tyder på at årets design har slått godt an blant folk. Hittil i oktober har Coop solgt over 30 000 Rosa sløyfer, til sammenligning solgte vi 35 000 sløyfer i hele oktober i fjor. Selv om noen butikker raskt ble tomme for årets sløyfe, er det fortsatt mange butikker som har sløyfer igjen til salgs, sier Hansen.
Salget av den rosa sløyfen går uavkortet til Rosa sløyfe-aksjonen.
Klistrer viktig oppfordring på avokadoer og mangoer
Utover salget av den rosa sløyfen, gjør Coop flere tiltak for å rette oppmerksomheten til kundene mot den viktige brystkreftsaken. Et av tiltakene er at butikkmedarbeidere har klistret aksjonens hovedbudskap på tusenvis av avokadoer og mangoer: Klem heller på puppene dine!
– Kreft er dessverre en sykdom de fleste av oss vil møte i løpet av livet. Dette gjør kreftsaken til en av våre viktigste kampsaker. Vi håper at vår enkle påminnelse i frukt- og grøntavdelingen om at du heller bør klemme på brystene dine enn på avokadoene og mangoene, kan bidra til å redde liv. Når du vet hvordan de er til vanlig, er det enklere å oppdage endringer, sier Hansen.
Hos alle Obs-, Coop Prix-, Coop Mega-, Coop Marked- og Matkroken-butikker kan du finne avokadoer og mangoer med det viktige budskapet klistret på.

– Utviklingen gir håp for fremtiden
Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, roser tiltaket.
– Vi setter pris på at Coop minner kvinner om å følge med på brystene sine. Dersom du oppdager endringer som ikke går over, bør du kontakte legen din, sier Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.
– Langt flere overlever brystkreft enn tidligere, og det er mye takket være forskning. Utviklingen gir håp for fremtiden, men vi er ikke i mål. Mer forskning vil bidra til at de som rammes lever lenger og med bedre livskvalitet, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Astrid Langeby Kolbekk.
Slik kan du støtte Rosa sløyfe-aksjonen i Coop-butikker:
- Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor donerer Coop i oktober én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker til Rosa sløyfe-aksjonen. Nesten en tredjedel av fjorårets donasjon kom fra kunder som handlet frukt og grønnsaker.
- 2,50 kr av hvert solgte produkt fra Dr.Greve, Lano, Omo, Jif, Comfort, Sunsilk, Define, Lypsyl og Zalo doneres til Rosa sløyfe-aksjonen.
- Ved kassene er det også et gjensyn med Coops populære limited edition rosa handlenett med gjenbruksbonus, der 15 kroner går til Rosa sløyfe-aksjonen for hvert solgte handlenett.
- Kunder kan også velge å støtte saken med et valgfritt beløp i Coop-appen og i de betjente og selvbetjente kassene.
- Donasjoner og salg av donasjonsvarer går uavkortet til Rosa sløyfe-aksjonen.
- I 2023 ble det rekorddonasjon på over 13,2 millioner kroner fra Coop og Coops kunder til Rosa sløyfe-aksjonen og livsviktig forskning på brystkreft.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder



Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom