Organisering i fagforening øker

YS-forbundet Delta har passert milepælen 100 000 medlemmer. – Det er viktig at mange velger å organisere seg i en tid hvor arbeidslivet er i endring, sier forbundsleder i Delta, Trond Ellefsen.

Forbundsleder Trond Ellefsen kunne nylig ønske Charlotte Støa Kjølsrød, førskolelærer i Tønsberg kommune, velkommen som medlem nummer 100 000 i arbeidstakerorganisasjonen Delta.

Delta er en partipolitisk uavhengig fagforening som organiserer ansatte i offentlig tjenesteyting, både i kommuner, sykehus, statlige og private virksomheter. Nå har antallet medlemmer passert 100 000, noe som lenge har vært et mål.

Synlig på arbeidsplassene

– Over tid har organisasjonsgraden i arbeidslivet i Norge vært stabil. Vi er glade for at flere ser verdien og viktigheten av å være fagorganisert. Som vårt medlem nummer 100 000 sier, det spiller en stor rolle å ha tillitsvalgte å snakke med og søke råd hos om ulike jobbspørsmål, sier Trond Ellefsen.

Mange unge kan være usikre på behovet for å være organisert, og færre unge er medlemmer i en fagforening selv om trenden er økende. Samtidig påvirker endringer i arbeidslivet alle arbeidstakere.

– Vi ser at det er viktig å være aktivt til stede på arbeidsplassene i mange spørsmål som berører arbeidstakerne. Det kan handle om arbeidstid, riktig bruk av kompetanse eller omstilling, slik mange kommuner opplever i dag. Her har vi som fagforening stor påvirkningskraft, understreker Ellefsen.

Kort avstand til medlemmene

Siden forløperen til Delta ble stiftet i 1898, har medlemstallet steget jevnt og trutt fra 60 000 i 2007 til 85 000 medlemmer i 2019, og nå 100 000.

– Delta er en fagforening med kort avstand fra den øverste politiske ledelsen og ut til det enkelte medlem. Nærhet til medlemmenes hverdag mener vi er fremtidens fagforening. Det forsterkes gjennom vår rådgivningstjeneste Delta Direkte, som bistår og hjelper medlemmer alle hverdager til 20.00 på kvelden, sier Trond Ellefsen.

Lenker

Delta organiserer mer enn 100.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.