De første VAN.EA-prototypene er klare for testing

Mercedes-Benz Vans iverksetter neste fase av elektrifiseringsstrategien med plattformen VAN.EA. Fra 2026 vil alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). De første prototypene er nå på offentlige veier.

De første prototypene på VAN.EA-plattformen er nå på offentlige veier.
De første prototypene på VAN.EA-plattformen er nå på offentlige veier. Mercedes-Benz

Fleksibel og skalerbar elektrisk plattform med 800-voltssystem
VAN.EA tillater en tydelig differensiering mellom biler i luksussegmentet og kommersielle biler i premiumsegmentet. I luksussegmentet vil porteføljen omfatte alt fra familiebiler til eksklusive og romslige limousiner for kunder med de høyeste kravene.

Uavhengig av om bilene har forhjulsdrift eller firehjulstrekk, vil alle være utstyrt med den nyeste versjonen av Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), samt et 800-voltssystem og en 22 kW AC-lader.

Etter en langdistansetur fra Stuttgart til Nordkapp i begynnelsen av juni 2024 med et spesialbygget kjøretøy for testing av chassis, elektrisk drivlinje, batteri og høyvoltskomponenter, fokuserer de nåværende testene på samspillet mellom alle komponentene i hele kjøretøyet. Vinterens neste store milepæl vil være kuldetesting i Sverige.