CJ Selecta feirer 40 år med vekst og femte bærekraftsrapport på rad

Det brasilianske selskapet CJ Selecta som er storleverandør av soyaprodukter til oppdrettsnæringen i Norge, har markert to viktige milepæler i år. Selskapet rundet 40 år og publiserte sin femte bærekraftsrapport. CJ Selecta holder til i delstaten Minas Gerais, i et område kjent for sin rike og veletablerte landbrukstradisjon.

CJ Selecta lanserer sin femte bærekraftsrapport
CJ Selecta lanserer sin femte bærekraftsrapport CJ Selecta

Bærekraftsrapporten dokumenterer at selskapets direkte utslipp av klimagassen CO2 (såkalt Scope 1) ble redusert med 21 prosent sammenlignet med året før. De totale CO2-utslippene økte imidlertid siden utslipp fra selskapets leverandører og underleverandører (definert som Scope 3) for første gang ble fullt ut inkludert i rapporten for 2023. CJ Selecta utarbeider i disse dager en egen omfattende karbonavtrykksrapport. Den vil være tilgjengelig senere i år.

Åpenhet

Åpenhet og sporbarhet er et sentralt prinsipp for CJ Selecta og høyt verdsatt av aktørene i oppdrettsnæringen. Gjennom bruk av satellittovervåkning, som gir detaljert kontroll over jordbruksområdene CJ Selecta kjøper soyabønner fra, sikrer selskapet nettopp dette. Bærekraftsrapporten viser at 93,4 prosent av landbruksområdene stammer fra avskogingsfrie, godkjente og bærekraftige kilder. CJ Selecta har som mål å gjøre alle produktene sine 100 prosent sporbare innen 2025.

Ett eksempel som illustrerer CJ Selectas forpliktelse til høy miljøstandard, og som omtales i selskapets bærekraftsrapport, var en avtale med JP Morgan Bank i 2023.

CJ Selecta-sjef Guilherme Tancredi skrev: "Avtalen er et resultat av, og fremmer, CJ Selectas arbeid med ikke-genmodifiserte råvarer fra områder utenfor Amazonas-regionen. Avtalen viderefører vår satsning på bruk av egenprodusert bioetanol og andre initiativ som har redusert våre utslipp av CO2. Den tar oss nærmere målet om 100 prosent sporbarhet for all soya som vi kjøper. Avtalen stimulerer oss til å nå FNs bærekraftsmål om bærekraftig landbruk, rimelig og ren energi, trygt arbeid og økonomisk vekst, motstandsdyktig infrastruktur og skogbevaring.»

Helhetlig tilnærming

Bærekraftsrapporten dokumenterer at CJ Selecta har en helhetlig tilnærming til sine miljøforpliktelser. Selskapet sluttet seg tidlig til The Amazon Soy Moratorium, en avtale som forplikter partene til å ikke kjøpe soya fra områder som har vært gjenstand for avskoging etter 2008.

CJ Selecta jobber tett med soyabønnebøndene for å utvikle et regenerativt jordbruk. Et eget program sørger for å involvere lokalsamfunn i arbeidet.

CJ Selecta har som mål å være en pådriver i arbeidet med bærekraftige løsninger. Selskapet samarbeider derfor med industri- og miljøorganisasjoner, som Proterra Foundation, Round Table on Responsible Soy, The international Marine Ingredients Organization, The Brazilian Association of Vegetable Oil Industries and the National Association of Cereal Exporters.

Selskapet var også en aktiv bidragsyter i oppdrettsnæringens eget bærekraftsinitativ 'Aquaculture Dialogue for Sustainable Soy Sourcing from Brazil'. Sammen med fôrprodusentene Skretting, Cargill Aqua Nutrition, Biomar og Mowi forpliktet CJ Selecta og andre soyaselskaper seg til kun å levere avskogingsfri soya til lakseoppdretterne.

Guilherme TancrediCJ Selecta

Guilherme Tancredi, CEO i CJ Selecta

Om CJ Selecta

CJ Selecta er en brasiliansk produsent av avskogingsfri og GMO-fri sojakonsentrat som blant annet brukes i fôr til norsk lakseproduksjon. Selskapet er en pioner innen bærekraftig soja og en storleverandør til den norske oppdrettsbransjen.

I tillegg til å produsere bærekraftig soja, har CJ Selecta ledet an i arbeidet med å dokumentere at verdikjeden er bærekraftig og forsvarlig i alle ledd. Dette blir stadig viktigere, ettersom både kunder og myndigheter krever transparens.

CJ Selectas kunder har tilgang til detaljert informasjon om klimaavtrykk, miljøpåvirkning og sosiale forhold, fra jordene der sojaen dyrkes, på fabrikken der sojakonsentratet blir fremstilt og for transporten av det ferdige produktet fram til kundens anlegg. Informasjonen er tilgjengelig for kunden blant annet gjennom appen Soytrace.