Gode skoler og barnehager er bra for alle barn!

Skolelederforbundet er glad for at en i budsjett 2025 viser en intensjon til å satse på en trygg og god barnehage og en skole med et godt skolemiljø, en satser på fullføring, læreplass og en mer praktisk skole. Skolelederforbundet er glad for at det satses på flere ansatte i barnehage, mer læremateriell og utstyr i skolen for å få til en mer praktisk skole viser at en er villig til å gå i riktig retning, men det som gjøres er for lite. Vi må styrke laget rundt eleven, lederne, lærerne og barna.

Stig Johannessen, leder i Skolelderforbundet
Stig Johannessen, leder i Skolelderforbundet Ole Alvik, Skolelederen

• Vi ser at flere barn trenger tettere oppfølging og  det må følges opp med penger til å kunne få inn nok pedagoger og andre yrkesgrupper i skole og barnehage. Intensjonen er bra, men det er forlite penger. Kommuner over hele landet kutter i barnehage, skole og SFO. Våre rektorer opplever stadig pålegg om kutt, dette kan ikke fortsette, trenden må snus, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.

Skolelederforbundet gjennomførte rett før sommeren en undersøkelse blant rektorer i skolen. Svarene er sterkt bekymringsfulle. De viser at det kuttes i skolene over hele landet. 8 av 10 rektorer svarer at de er bekymret for økonomien før et nytt skoleår. 62 % har fått redusert budsjett for skoleåret 2024/25. 9 av 10 sier at de blir tvunget til å bryte loven som følge av økonomien.

Ledere får ikke finansiert kompetanseutvikling.

Barnehage- og skoleledelse er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet. Vi vet at god ledelse det er avgjørende for barns trivsel, læring og motivasjon.

Skolelederforbundet hadde håpet at regjeringen etter å ha skrevet mye om viktigheten av ledelse i barnehage og skole, ville kommet med satsing på ledelse. Vi er i en rektorkrise, der mange ikke søker på rektorstillinger. Den viktigste lederjobben i Norge blir stående ubesatt. I statsbudsjettet legges det frem en ny modell for kompetanseutvikling og karriereutvikling i barnehage og skole, men, ledere ikke er inkludert i ordningen som gir mulighet for stipend.

Skolelederforbundet krever at ledere i barnehage og skole på lik linje som andre i skolen får finansiert et system for kompetanseutvikling og vi håper at Stortinget vil inkludere ledere i finansieringen.

•  Det er ikke satt av penger til finansiering av kompetanseutvikling for ledere i barnehage og skole. Ledere i barnehage og skole må få mulighet for kompetanseutvikling på samme vilkår som lærere og andre i barnehage og skole, dette er et viktig tiltak for å stoppe lederflukten, avslutter Stig Johannesen med.

Stig Johannessen, leder i Skolelderforbundet
Ole Alvik, Skolelederen

Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.

Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Vi har en unik mulighet til å få alle barn til å lykkes -Vi må ikke kaste den bort13.9.2024 14:29:25 CEST | Pressemelding

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser. Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.