Pensjonistforbundet

Bekymret over regjeringens prioriteringer

I et statsbudsjett på 2 020,8 milliarder kroner, burde det være rom for å sette av litt penger for å gi alle med lave og middels pensjoner et løft. Det er dyrtid for alle, men det merkes aller mest for dem som har minst, fastslår forbundsleder Jan Davidsen i Pensjonistforbunedt.

Forbundsleder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet er bekymret over at  regjeringen ikke setter av tlstrekkelig penger til kommunene i sitt forslag til statsbudsjett for neste år.
Forbundsleder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet er bekymret over at regjeringen ikke setter av tlstrekkelig penger til kommunene i sitt forslag til statsbudsjett for neste år. Johnny Syversen/ Pensjonistforbundet Pensjonistforbundet

Han er skuffet, men også bekymret over regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år. - Vi har gitt regjeringen en rapport om pensjonistenes levekår. Den viser blant annet at pensjonistenes kjøpekraft har sunket de siste ti årene og at minstepensjonistene, der kvinner er i flertall, har en inntekt som ligger under EUs fattigdomsgrense. Det er vanskelig å fatte at regjeringen synes det er greit, sier han, og håper at stortingsflertallet vil endre dette når budsjettet skal behandles før jul.

Den siste tiden har vi hørt om kommuner som sliter med store underskudd, som må kutte i viktige tjenester og som ber Stortinget om hjelp til å få innbyggerne til å forvente mindre av dem. Forrige uke lanserte Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) en rapport som viser at 1 av 4 kjenner til uverdig behandling i eldreomsorgen. Hele 48 prosent har liten tro på at eldreomsorgen vil være i stand til å ivareta dem på en god måte om de får behov for hjelp når de blir gamle.

- Et tankevekkende bakteppe for et statsbudsjett uten en tilstrekkelig styrking av kommunenes økonomi, sier Davidsen. Statens rolle i Bo trygt hjemme-reformen er å støtte kommuner og privatpersoner med råd og finansiering. Kommunenes rolle er å iverksette forebyggende tiltak og å yte omsorgstjenester til privatpersoner. Reformen krever en betydelig og koordinert innsats fra både staten og kommunene for å lykkes.

- Det er lite som tyder på at kommunene blir i stand til å følge opp Bo trygt hjemme-reformen med dette budsjettet. Våre lokalforeninger og medlemmer melder sine bekymringer til oss: Hvordan skal en million eldre være trygge på å kunne bo i en egnet bolig og få nødvendig hjelp når de trenger det?

Davidsen har heller ingen tro på at kommunene blir i stand til hverken å bygge eller drifte de 1500 nye omsorgsplassene regjeringen legger opp til som et spleiselag mellom stat og kommune. – For å kunne spleise, må det være penger i kassen, sier han.

Bilder

Johnny Syversen/ Pensjonistforbundet Pensjonistforbundet

For likeverd, initiativ og trygghet

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og har 255 000 medlemmer. Pensjonistforbundet har fylkesforeninger i alle fylker og om lag 700 lokallag og -foreninger spredt over hele Norge. Vi er partipolitisk nøytrale og jobber med å påvirke myndighetene til å skape et mer aldersvennlig samfunn. Noen av kampsakene våre er å få tilbake forhandlingsretten på alderspensjon, å heve minstepensjonen for enslige, å fjerne underreguleringen av pensjon og økt kvalitet og verdighet i eldreomsorgen.

Følg pressemeldinger fra Pensjonistforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pensjonistforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pensjonistforbundet