Norsk-ukrainsk venneforening

Statsbudsjettet: Halverer støtten til Ukraina

I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslår regjeringen å halvere støtten til Ukraina sammenliknet året før. I 2024 ender Norge opp med å støtte Ukraina med 27 mrd, mens forslaget for 2025 er på bare 15 mrd. Norsk-ukrainsk venneforening er sjokkert over forslaget som de mener er et klart løftebrudd fra regjeringen.

Solidaritet med Ukraina!
Solidaritet med Ukraina! Foto: Den ukrainske foreningen i Norge

-Regjeringen har gjentatte ganger lovet våre Ukrainske allierte at støtten fra Norge skal økes. I statsbudsjettet for 2025 er imidlertid støtten halvert fra 2024. At Europas rikeste land nå reduserer hjelpen til Ukraina, er det siste slitne ukrainske forsvarere trenger, sier Jørn Sund-Henriksen, leder av Norsk-ukrainsk venneforening.

Tall fra det anerkjente Kiel Instituttet viser at Norge er det nordiske landet som desidert har bidratt med minst støtte til Ukraina. Norsk-ukrainsk venneforening mener at forslaget til statsbudsjett innebærer at Norge vil bidra langt mindre enn våre naboland også i 2025.

-Budsjettforslaget fra regjeringen viser at regjeringen i liten grad er villig til å stille opp for Ukraina når de trenger det mest. Til tross for at behovet har økt og andre land gir mer, planlegger Norge å redusere støtten. Det blir stadig flauere å være norsk, sier Sund-Henriksen.

I forslaget til statsbudsjett er det satt av 7.5 milliarder til militær støtte mens 7.5 milliarder skal gå til sivil og humanitær støtte. Til sammenlikning er den årlige svenske militære støtten til Ukraina på 25 milliarder svenske kroner. Dette kommer i tillegg til sivil støtte og støtte gjennom EU.

-De andre nordiske landene eskalerer sin støtte, i tråd med Ukrainas behov. Regjeringen velger å gå motsatt vei. Det er uforståelig, sier Sund-Henriksen.

Regjeringen øker forsvarsbudsjettet med 18 prosent, i tråd med Langtidsplanen for forsvarssektoren. Den samme forsvarsplanen slår fast at den mest umiddelbare og effektive måten å trygge Norges sikkerhet på, er å bidra til at Ukraina vinner krigen.

-Ukraina er i et kritisk kappløp med Russland om hvem som har ressursgrunnlaget til å vinne en utmattelseskrig. Norge kunne tatt grep i 2024 for å påvirke krigens utfall, men foreslår heller ikke i 2025 å bidra med et løft som monner. Heldigvis tar Sverige, Finland og Danmark ansvar når vi ikke gjør det, avslutter Sund-Henriksen.

Norsk-ukrainsk venneforening

Vi er en tverrpolitisk organisasjon som arbeider for økt militær og økonomisk støtte til Ukraina.

Følg pressemeldinger fra Norsk-ukrainsk venneforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk-ukrainsk venneforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk-ukrainsk venneforening