Økt innsats for trygg digital oppvekst i statsbudsjettet
Mer penger til tryggere mediebruk blant barn og unge og økt innsats for kritisk medieforståelse i befolkningen er blant tiltakene i forslaget til statsbudsjettet for 2025. Mediestøtten økes i takt med pris- og lønnsveksten.
Bevilgningene til de direkte mediestøtteordningene og NRK justeres dermed i tråd med de fireårige styringssignalene Stortinget har vedtatt for perioden 2024-2026.
Totalt foreslås mediestøtten, inkludert støtte til medieforskning, økt med 19,6 millioner til 537,1 millioner kroner. Bevilgningen til NRK er foreslått til 7 490 mill. kroner. Dette er en videreføring av nivået fra 2024, med justering for pris- og lønnsvekst. I budsjettforslaget er det også avsatt 150 millioner kroner til avtalen med TV 2 som kommersiell allmennkringkaster.
Landslaget for lokalaviser (LLA) har fått en økning på én million kroner, som kommer i tillegg til pris- og lønnsjustering. Midlene skal gå til Samarbeidsdesken, et samarbeidsprosjekt mellom LLA, Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) og NRK. Formålet med prosjektet er å fremme undersøkende journalistikk i lokale medier gjennom å sammenfatte og tilgjengeliggjøre researchmateriale.
Senter for undersøkende journalistikk får en økning på 700 000 kroner, i tillegg til pris- og lønnsjustering. Regjeringen foreslår videre at World Expression Forum (WEXFO) får én million kroner.
Medietilsynet får midler til nye oppgaver
I forslaget til statsbudsjett får Medietilsynet økt sitt driftsbudsjett med fem millioner kroner, i tillegg til justering for lønns- og prisvekst. Økningen skal blant brukes til å styrke arbeidet med kritisk medieforståelse, oppfølging av teknologiplattformenes påvirkning på det offentlige ordskiftet og nye oppgaver knyttet til endringer i kringkastingsregelverket.
– Jeg er svært glad for at Medietilsynets driftsbudsjett er styrket med fem millioner kroner til nye oppgaver og tiltak. Dette bidrar til at vi kan øke vår innsats framover, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Mer penger til trygg digital oppvekst
Regjeringen foreslår også sju millioner kroner til tiltak for en tryggere digital oppvekst for barn og unge, herunder arbeid mot negative effekter av sosiale medier.
– Det er positivt at regjeringen i budsjettforslaget vektlegger bedre beskyttelse av barn og unge i det digitale rom. Medietilsynet ser fram til å bidra videre i dette arbeidet, både som koordinator for handlingsplanen for trygg digital oppvekst og som Norges Safer Internet Center, sier Velsand.
Slik er mediestøtten foreslått for 2025
Mediestøtte (tall i 1 000) |
2024 |
2025 |
Endring |
Endring i prosent |
Produksjonstilskudd |
424 445 |
440 575 |
16 130 |
3,8 |
Innovasjon og utvikling |
22 825 |
23 690 |
865 |
3,8 |
Samiske aviser |
42 760 |
44 385 |
1 625 |
3,8 |
Lokale lyd- og bildemedier |
23 000 |
23 850 |
850 |
3,7 |
Medieforskning |
4 440 |
4 600 |
160 |
3,6 |
Sum |
517 470 |
537 100 |
19 630 |
3,8 |
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom