Full momskompensasjon igjen og mer penger til idrett

Norges idrettsforbund er glade for at regjeringen i sitt budsjettforslag for 2025 legger opp til full momskompensasjon for idrett og frivillighet, men er skuffet over at regjeringen ikke gjør mer for å redusere økonomi som barriere for barn og unges deltakelse i idrett og fritidsaktiviteter.

Foto: Erik Ruud

NIF er fornøyde med en betydelig økning i bevilgningen til momskompensasjonsordningen til idrett og frivillighet. Idretten kan likevel ikke juble før momskompensasjonen blir rettighetsfestet slik regjeringen har lovet i sin regjeringserklæring.

– Å få full momskompensasjon er viktig for alle idrettslag over hele landet for å holde kostnadene for idrettsdeltakelse nede. Samtidig har regjeringen gått til valg på å rettighetsfeste full momskompensasjon for idretten, som vil gi nødvendig forutsigbarhet for idrettslagene. Det håper jeg en samlet idrettsbevegelse snart kan juble for, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai og legger til:

– De har også gått til valg på regelstyrt momskompensasjon, så dette punktet burde regjeringen og SV klare å bli enige om i forhandlingene.

For 2025 forslår regjeringen å bevilge 2,65 milliarder til momskompensasjon for varer og tjenester. Det settes også av 390 millioner kroner til momskompensasjon for idrettslag som bygger anlegg.

–  Det gjenstår å se om den foreslåtte bevilgningen er tilstrekkelig for å sikre full momskompensasjon for idretten og frivilligheten til neste år. Beløpet som foreslås til formålet er mindre enn årets søknadsbeløp, og det er ingenting som tyder på at aktivitetsnivået til neste år vil være lavere enn i år. Vi forventer at regjeringen tilfører ytterligere midler ved behov, sier idrettspresidenten.

Økonomi som barriere

Økte kostnader de siste årene har gjort at stadig flere opplever økonomi som barriere for idrettsdeltakelse. En fersk rapport fra Deloitte i 2024 viser at det er den generelle prisveksten, og ikke idrettens egne deltakerkostnader, som er årsaken til at omfanget av problemet øker.

Regjeringen har ikke satt av mer penger i statsbudsjettet for 2025 for å redusere økonomi som barriere for idrettsdeltakelse.

Støtteordningen «Inkludering av barn og unge» (Kap. 846, post 61) er foreslått på samme nivå som i 2024. Totalt setter regjeringen av 758,3 millioner til ordningen. Sett i lys av pris- og lønnsveksten i samfunnet vil tildelingen medføre en reell svekkelse av ordningen som blant annet skal støtte lokale fritidskasser, aktivitetsguideordninger og utstyrssentraler.

I innspill til statsbudsjettet 2025 ba NIF om minimum 200 millioner kroner for å følge opp handlingsplanen «Alle inkludert! 2024-2026». Regjeringen har i budsjettet kun satt av ekstra midler til å følge opp kultursektoren i oppfølgingen av handlingsplanen.

NIF ba også om 225 millioner kroner til å redusere økonomi som barriere i idretten.

– Vårt mål er å skape livslang idrettsglede for alle, uansett forutsetninger og sosiale forhold. Jeg er overrasket og skuffet over at regjeringen ikke bruker statsbudsjettet til å følge opp egne ambisjoner i fritidserklæringen om at alle barn skal ha tilgang på en fritidsaktivitet. NIF ba om totalt 425 millioner kroner for å styrke arbeidet mot økonomi som barriere. NIF kan ikke se at idretten har blitt tildelt ekstra midler over statsbudsjettet til formålet til neste år, sier Al-Samarai.

Aktivtetshjelpemidler
Regjeringen har ikke lyttet til idretten og andre aktørers innspill om å gjøre aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år med funksjonsnedsettelse rettighetsfestet, og minimum øke posten til 200 millioner kroner i 2025. Beløpet er i tråd med behovet gjengitt i Oslo Economics-rapporten som ble lansert i 2020.

26. januar 2024 gikk denne potten tom for penger. I fjor hadde regjeringen satt av 59 millioner kroner til posten, men økte beløpet til 79 millioner kroner i nysalderingen. For 2025 foreslår regjeringen å sette av 62,2 millioner kroner.

– Vi har en tydelig ambisjon om å legge til rette for at idrettsglede kan følge alle gjennom hele livet. Uten en betydelig økning, og aller helst regelstyring av ordningen, vil ikke samfunnet klare å inkludere alle personer med nedsatt funksjonsevne i samfunnet. Det synes jeg er skuffende når regjeringen sier de skal føre en offensiv likestillingspolitikk, sier Al-Samarai.