-Eksplosiv vekst for sykdomsutgifter og regjeringen sitter som passive tilskuere

Jørund Rytman i SMB Norge viser til at det i statsbudsjettet for 2025 er varslet en eksplosiv økning i utgifter til sykefravær, arbeidsavklaringspenger og uførepensjon. Samtidig gjør regjeringen ingen grep i sitt budsjettforslag for å endre utviklingen.

- Sykefraværet rammer bedriftene hardt, og dette rammer også skattebetalerne gjennom en eksplosiv vekst over statsbudsjettet. Hvor blir det av tiltakene for å holde folk i jobb, og redusere sykefraværet, spør administrerende direktør i SMB Norge, Jørund H. Rytman.

- Vi har etterlyst tiltak i flere år, for utviklingen kan ikke fortsette. Nå må regjeringen komme med konkrete grep og ikke bare peke på partene i arbeidslivet mens de selv sitter som passive tilskuere, sier Rytman.

Rytman i SMB Norge viser til at man har hatt avtalen om Inkluderende Arbeidsliv i over 20 år, men mener at utviklingen de siste årene viser at dette kan ikke være det eneste tiltaket. SMB Norge mener det må på plass et bedre system for å forebygge sykefravær, strammes inn på dagens ordninger og bedre oppfølging av syke arbeidstakere.

- Norge har verdens mest sjenerøse sykefraværsordning og det ser vi også gir utslag ved at vi har Europas høyeste sykefravær. Vi vil at det skal lønne seg for arbeidsgivere og arbeidstakere å satse på tiltak for å raskt komme tilbake i jobb og å jobbe mest mulig, sier Rytman.

Om oss