TV 2 selger Wolftech Broadcast Solutions AS til Avid Technology inc.

Wolftech er et av mange teknologiselskaper som springer ut av TV 2s startup-satsinger i Bergen. Selskapet leverer planleggings- og publiseringsverktøy til flere av verdens største mediebedrifter. For å legge til rette for ytterligere global ekspansjon, blir Wolftech nå en del av Avid.

TV 2, som norsk allmennkringkaster og en del av Egmont-konsernet, har gjennom en årrekke bygget medieteknologiselskaper. Dette har vært gjort ved å spinne ut egenutviklede teknologier i separate selskaper, og gjennom tidligfaseinvesteringer i selskaper som tilbyr løsninger til mediebransjen. Ikke minst har satsingen vært sentral i utviklingen av medieklyngemiljøet i Bergen.

Et av disse selskapene er Wolftech, etablert i 2011. Løsningene som Wolftech har utviklet siden 2015 var opprinnelig basert på TV 2s behov for et bedre verktøy for å støtte redaksjonell planlegging og ressursstyring. I dag har verktøyet mer en 20.000 brukere hos noen av de største mediehusene, som BBC, CBS, RTL og SWR.

— Wolftech har hatt en imponerende vekst og utvikling basert på innovasjon og bergensk skaperkraft. Vi er stolte av vårt bidrag til selskapets suksess så langt, men ser også at potensialet virkelig vil kunne tas ut hvis Wolftech-teknologien er en del av et større system. Vi ser frem til å følge Wolftechs videre utvikling med Avid Technology Inc. som eier, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.

Styreleder i selskapet, Kjetil J. Nilsen, sier det har vært spennende å følge utviklingen av Wolftech fra idé til suksess.

— Selskapet er den ledende aktøren i sin nisje, og det er en stor fjær i hatten til Arne Berven og hans kolleger i Wolftech. Det var viktig for oss at Avid Technology Inc. vil fortsette å investere i Wolftech-teamet i Bergen og tilføre ekspertise og markedskraft for å drive videre vekst og utvikling av selskapet.

— TV 2 har vært en veldig god eier for oss i mange år. Samtidig føles det riktig at vi nå henter Avid inn som ny eier. De deler våre vekstambisjoner og vil bidra til å sikre disse i en fase hvor økt global rekkevidde og salgsressurser er avgjørende investeringsfaktorer. Og samtidig er vi glade for at vi vil fortsette å jobbe tett med TV 2 og fortsette å levere våre løsninger til Norges ledende TV-selskap, sier Arne Berven, administrerende direktør i Wolftech.

Wellford Dillard, konsernsjef i Avid Technology, er glad for å ønske Wolftech velkommen i Avid-familien.

— Dette oppkjøpet styrker vår posisjon i mediemarkedet, og bekrefter hvor opptatt vi er av å levere de aller beste løsningene til nyhetsleverandører som skal vokse i dagens pulserende digitale landskap. Sammen skal Avid og Wolftech endre måten nyhetsredaksjoner jobber på. Vi skal levere innovative verktøy og nye løsninger som sikrer arbeidsflyt på en måte som skaper fengslende, men også effektiv, historiefortelling, sier Dillard.

FAKTA

Wolftech er en ledende leverandør av sky- og nettbaserte løsninger som gir redaktører, journalister og produsenter et felles verktøy for samarbeid og beslutningstaking. Siden oppstarten har de suksessivt bygget sin kundeportefølje til å inkludere noen av verdens ledende medieselskaper, inkludert BBC, ITV, RTL og CBS blant flere.

Eksempler på selskap som har sitt utspring hos TV 2:

• Vizrt – verdensledende leverandør av real-time grafikk og produksjonssystemer (gradvis nedsalg på tidlig 2000-tallet)
  • Mosart – Medialab  - leverandør av automatisert nyhetsavvikling til TV selskaper globalt (solgt til VizRT i 2013)
  • Storm Geo – global leverandør av værtjenester (TV 2 solgte sine siste aksjer i selskapet i 2014)
  • Wolftech Broadcast Solutions – (selges nå)
  • Vimond Media Solutions - avansert teknologiplattform for strømmetjenester. Store mediekunder i Europa, Australia og USA (TV 2 eier 100% av aksjene)
  • Electric Friends  – avanserte studioroboter og styringssystemer installert i nyhetsstudio hos store TV-kanaler i Europa som BBC, TV 2, NRK, SRF mfl. (TV 2 eier 99,5% av aksjene)

Jan-Petter DahlPressesjef

For spørsmål om TV 2s innhold, TV 2 Play, seer- og strømmetall, og sportsrettigheter.
Kontaktperson for TV 2s leder- og redaktørgruppe.

Tel:+47 928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no