Norsk Scania

Nesten 800 kilo i gevinst

Del

Fra Fokus #3 2023: Akselkombinasjonen 8x2/*6 har vært forbeholdt spesialordre (S-ordre) i Scania. Nå har denne kombinasjonen med stor nyttelastgevinst, blitt standardkonfigurasjon.

Foto: Espen Braata
Foto: Espen Braata

[ Tekst og foto: Espen Braata ]

Stor nyttelastgevinst

Scania kan nå levere en fireakslet løsning hvor to av de tre bakakslene er styr- og løftbare. Den fremre av dem er en styrt pusher, mens den bakre er en styrende boggiaksling. Det gir opp til 795 kilo mer i nyttlastgevinst.

Stadig flere Scania-lastebiler leveres med krokløft. Tradisjonelt har de fleste av disse med fire akslinger blitt levert med tridem bestående av tandem og en styrende og løftbar sisteaksling (danskerumpe).

Frem til nå har tridem vært den fortrukne løsningen for veldig mange bileiere. Det har handlet både om fremkommelighet, annenhåndsverdi og pris.
I en tid med stadig større fokus på nyttelast og pressede marginer, kan Scania nå tilby en ny og betydelig lettere løsning. Det har også tidligere vært mulig å få samme akselkombinasjon, men da har det vært en spesialordre, som har gitt høyere pris ut til kunde. Nå er løsningen en del av fabrikkens standardsortimentet.

null

Stor gevinst

Vektgevinsten ved å gå fra to til én drivende aksling er formidabel. På et identisk chassis med lik ramme og samme aksling, er vektforskjellen på en tradisjonell tridem og 8x2/*6 akselkombinasjon, hele 795 kilo. Det er også mulig å få denne løsningen med navreduksjon, uten at det går ut over egenvekten.

- For kunder med kjøring hvor du får betalt for faktisk nyttelast, kan denne løsningen utgjøre en stor forskjell. Det betyr mye i økte inntekter, sier Vidar Lehne, produkttekniker i Norsk Scania.

Flere bruksområder

Den mest i øyenfallende bruken av den “nye” akselkominasjonen, er på krokbiler. Likevel er det mange andre typer lastebiler som også kan nyttiggjøre seg av den. Det være seg skapbiler som skal brukes i 24-meters kombinasjoner, eller biler med spesialiserte påbygg og høy egenvekt. Ved siden av høyere nyttelast vil også 8x2/*6-kombinasjonen (hvor sekstallet står for antall styrehjul) også kunne gi både lavere dieselforbruk og mindre dekk­slitasje. Denne kombinasjonen kan også leveres med elektrohydraulisk hjelpestyring, som gjør rangering til en lek.

For kunder med ønske om økt nyttelast, og som i hovedsak kjører på vei, kan denne løsningen gi flere store gevinster.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Norsk Scania

Norsk Scania er i dag Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2023 solgte selskapet transportløsninger for 7 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land, noe som gir grenseløse muligheter i en spennende bransje.

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye