Norsk elbilforening

Regjeringen gjør ikke nok for å nå elbilmålet

Del

–  Regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn. Det er viktig at kjøpsavgiftene for elbiler holdes i ro, men avgiftene på nye fossilbiler burde vært økt. Og regjeringen svikter de elektriske varebilene, sier Bu.

Generalsekretæren i Norske elbilforening Christina Bu kaller økt trafikkforsikringsavgift en antimiljøavgift. –Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun.
Generalsekretæren i Norske elbilforening Christina Bu kaller økt trafikkforsikringsavgift en antimiljøavgift. –Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun. Foto: Jamieson Pothecary, Elbilforeningen

Regjeringen øker ikke avgiftene for elbil, samtidig som momsgrensen forblir uendret. Det mener Bu er viktig:

– Skal vi nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg og klare å kutte utslippene fra transportsektoren, er det viktig at avgiftspolitikken ligger fast. Det skal regjeringen ha ros for, sier hun.  

Billigere trafikkforsikringsavgift for fossilbiler er håpløst

Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler.  Det synes Bu er et veldig merkelig signal:

– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun. 

– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.   

Saboterer planer for elektriske nyttekjøretøy

Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet.

Så langt i år er kun 29 prosent av nye varebiler, elektriske.

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elvarebiler, men regjeringen velger i stedet å prioritere å kutte samme avgift for dieselvarebilene, sier Bu. 

Regjeringen unnlater med det å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styre salget av elektriske varebiler.

Her må Stortinget ta tak

Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:

–  For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.

 

 

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye