Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
- "Dette budsjettet viser at regjeringen ikke tar kollektivtransportens krise på alvor," sier Trude Sande, nestleder i YTF. "Fylkeskommunene sliter allerede med store underskudd, og uten en kraftig økning i midlene vil busstilbudet måtte kuttes drastisk."
Bussene er avgjørende for at folk skal kunne leve sine hverdagsliv. Busstilbudet sikrer at folk kan komme seg til jobb, skole, og viktige tjenester – spesielt i distriktene, hvor bilen ofte er det eneste alternativet dersom bussene forsvinner. Når kollektivtilbudet svekkes, tvinges flere til å bruke bil, noe som undergraver klimamålene og legger press på allerede overbelastede veier.
- "Dette handler om mer enn bare tall på et budsjett. Kollektivtransport er en livsnødvendig tjeneste som folk er avhengige av," understreker Sande. "Vi trenger handling fra regjeringen, ikke bare fine ord. Hvis ikke busstilbudet styrkes nå, rammer det passasjerer, klimaet og arbeidsplassene til tusenvis av sjåfører."
Ifølge tall fra KS har 13 av 14 fylkeskommuner rapportert om økonomiske underskudd, noe som gjør at de nå kutter i samferdselstilbudene. Regjeringen har tidligere varslet en realvekst på 1,4 milliarder kroner til fylkeskommunene, men dette er langt fra nok til å dekke de økende kostnadene for kollektivtransporten.
- "Fylkeskommunene har allerede brukt oppsparte midler og økt billettprisene, men gapet i budsjettet er for stort. Hvis regjeringen ikke kommer med økte midler nå, vil kutt i busstilbudet ramme tusenvis av passasjerer og sjåfører over hele landet," advarer Sande.
Krisen er allerede merkbar. I 2023 brukte fylkeskommunene 20,9 milliarder kroner på kollektivtransport, en økning på over 2 milliarder kroner fra året før. Samtidig har ikke tilskuddene eller billettinntektene fulgt opp til å dekke de økende driftskostnadene. Pandemien har etterlatt dype sår i kollektivtrafikken, og uten økt statlig støtte vil busstilbudet bli skadelidende.
- "Kollektivtransporten er selve ryggraden i det grønne skiftet, men denne ryggraden er i ferd med å knekke. Regjeringen må ta grep før det er for sent," advarer Sande.
YTF krever at SV og Stortinget øker bevilgningene til kollektivtransporten. Uten dette risikerer vi et kollektivtilbud på randen av kollaps, noe som vil ramme både passasjerer og sjåfører hardt, spesielt i distriktene der alternativene er få.
Nøkkelord
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjefYrkestrafikkforbundet
Tel:+4793404436adrian@ytf.noBilder
For en arbeidsdag å leve med og en lønn og leve av
Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.000 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
Enighet i lønnsoppgjøret for lastebilsjåførene. Et etterlengtet økonomisk løft.5.6.2024 07:59:00 CEST | Pressemelding
Lønnsforhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fellesforbundet på arbeidstakersiden og NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har resultert i enighet. Etter to intense dager med forhandlinger, har partene kommet til en avtale som sikrer et økonomisk løft for godssjåførene.
Lastebilsjåførene krever en solid økning i lønnsoppgjøret3.6.2024 12:06:32 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) går i dag inn i lønnsforhandlingene for Godsbilavtalen med et klart mål: å sikre reallønnsvekst for godssjåførene. Forhandlingene, med YTF og Fellesforbundet på den arbeidstakersiden og NHO og NLF på arbeidsgiversiden, finner sted 3. og 4. juni 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom