Mer enn 100 gjør denne supertabben hver eneste måned

Å fylle feil drivstoff på bilen høres ut som noe som tilhører sjeldenhetene. - Det skjer mye oftere enn du skulle tro.

Feilfylling av drivstoff på bilen skjer trolig oftere enn du tror.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge om feilen som kan koste deg fra 5000 til 100 000 kroner.

- I snitt har vi hjulpet mer enn 100 kunder hver måned i 2024 med nettopp denne feilen. Ofte er årsaken at folk er opptatt av noe annet mens de fyller. Det er lurt å bruke to sekunder på å sjekke at du har valgt riktig, sier Erik Baumann, leder for REDGO, tidligere Falck, sin bergingstasjon i Oslo. Der hjelper de kunder hos flere norske forsikringsselskaper med veihjelp året rundt.

Så mange har fått hjelp etter feilfylling i 2024

• Januar: 90
  • Februar: 88
  • Mars: 98
  • April: 102
  • Mai: 98
  • Juni: 98
  • Juli: 116
  • August: 122
    Kilde: REDGO

Gjør dette, ikke dette
- Først og fremst må du prøve å unngå å fylle feil. Dobbelsjekk at du har valgt riktig pumpe før du begynner å fylle drivstoff, sier Baumann.

- På dieselbiler kan du også skaffe deg et ekstra sikkerhetslokk til tanken som gjør det umulig å fylle fra en bensinpumpe, sier han.

Hvis du først har begynt å fylle er det ikke for sent å begrense skaden.

- Hvis du oppdager det mens du holder på må du for all del ikke starte bilen og kjøre. Ring veihjelp. Da kan det ofte løses med å tømme tanken og skaden koster som oftest et sted mellom 5000 og 10 000 kroner, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Motorstart tidobler regningen
Det kritiske punktet er når motorduren kommer og du starter bilen.

- Risikoen for skade øker hvis du starter opp og begynner å kjøre. Den store skaden skjer når drivstoffet blir sugd inn i dyser og motor, sier Baumann i REDGO.

- Det er da regningen fort kan bli 100 000 kroner, sier Ytre-Hauge.

Bilen bråstopper ikke
Når du kjører med feil drivstoff er det første som skjer at bilen begynner å «hoste», litt gradvis.

- Det er ikke slik at du plutselig bråstopper, men motoren blir mer skadet, jo lenger du kjører. Til slutt stopper bilen, men ikke prøv å kjøre når du merker at noe er galt. Finn et egnet sted å svinge inntil så fort du kan, sier Roger Ytre-Hauge.

Hvor gammel bilen er, og hvor mye drivstoff du hadde igjen før fyllingen spiller inn på hvor fort motoren kneler.

- Nyere biler har mer følsomme elektroniske styringssystemer for drivstoff. Nyere dieselbiler som feilfylles med bensin får ofte store skader hvis de blir kjørt. Derfor kan skadeomfanget være større på nyere biler, sier han.

Dette skjer med bilen når du starter med feil drivstoff

• Drivstoffpumpen begynner å gå når du starter bilen.
  • Bensin eller diesel trekkes inn i systemet. Det er da skaden skjer.
  • De to drivstoffene har ulik måte å antenne på. Høy kompresjon antenner diesel, mens det er en tennplugg som antenner bensin.
  • Hvis du kjører med feil drivstoff begynner varsellamper å lyse og motoren blir gradvis dårligere. Til slutt stopper bilen.

Slik unngår du feilfylling

• Tenk før du tanker, og ikke fyll på rutinen. Tenk deg og om gjør et bevisst valg, hver gang.
  • Er du i tvil og låner noen andre sin bil, eller firmabil, ta heller en ekstra telefon til eieren for å høre.
  • Husk at informasjon om hvilket drivstoff bilen går på står på vognkortet.
  • Hvis du er uheldig, vær ærlig med verkstedet om hvor mye du har fylt og om/hvor langt du har kjørt. Det er viktig for verkstedet å vite, så de gir bilen din riktig behandling.
  • Innser du feilen mens du kjører, stopp så raskt du kan, på en forsvarlig måte.
  • Det er mer skadelig å fylle bensin på en dieselbil enn motsatt.
  • Det finnes tanklokk som kan installeres på dieselbiler. Disse gjør det umulig å fylle feil. Motsatt vei vil ofte munningen på en dieselpumpe ikke passe i hullet til en bensinbil.

Hva dekker forsikringen?
De fleste forsikringsselskaper har feilfylling av drivstoff som en del av sin standarddekning på bilforsikring med kasko. Denne inkluderer også veihjelp.

Feilfylling av drivstoff på bilen skjer trolig oftere enn du tror.
Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.