Svakt budsjett til Redningsselskapets viktige samfunnsoppdrag

– Med regjeringens forslag til budsjett vil vi slite med å opprettholde beredskapen på samme nivå som i år, sier generalsekretær Grete Herlofson.

– Vi vil slite med å opprettholde beredskapen på samme nivå som i år med bare 3,8 prosent økning i støtten til Redningsselskapets viktige samfunnsoppdrag, sier generalsekretær Grete Herlofson. FOTO: Redningsselskapet

I forslag til statsbudsjett for 2025 får Redningsselskapet kun 3,8 prosent økt tilskudd til den maritime beredskapen.

– Redningsselskapet får bare 20 prosent av inntektene sine fra statsbudsjettet for å opprettholde beredskapen langs kysten. Resten må vi skaffe selv. Da må vi i det minste kunne stole på at tilskuddet står i stil med den generelle lønns- og prisveksten. Det er ikke et godt signal for den kommende stortingsmeldingen om totalberedskap, sier generalsekretær Grete Herlofson.

Vil bli et krevende år

Norge vil i fremtiden være helt avhengig av en styrket beredskap generelt, og den frivillige beredskapen spesielt. Frivillige organisasjoner som Redningsselskapet spiller her en helt avgjørende rolle i den maritime beredskapen.

Dersom bevilgningene ikke økes frem til endelig vedtak av budsjett i Stortinget, vil det bli et krevende år for Redningsselskapet. I dag er redningsskøyter dyrere å bygge med økte miljøkrav, og det er blitt vesentlig dyrere å sikre god utdanning av frivillig mannskap med myndighetenes pålagte krav.

– Vi konkurrerer om de beste sjøfolkene i et arbeidsmarked som har noen av Norges mest lukrative næringer. Da må vi kunne tilby tilfredsstillende lønn- og arbeidsvilkår for å sikre beredskapen. Alt i alt er dette er et svakt budsjett til Redningsselskapet fra dagens regjering, sier Herlofson.

Redningsselskapet mener også at regjeringen ikke gir gode nok rammevilkår for den frivillige redningstjenesten gjennom statsbudsjett 2025. Redningsselskapet vil sammen med Frivillige organisasjoners redningsfaglige forum (FORF) arbeide for økning av rammetilskuddet.

Ingen satsning på drukningsforebygging

Det er også svært skuffende å se at regjeringen ikke satser på drukningsforebygging i forslaget til budsjett for 2025, på tross av at Nærings- og fiskeridepartementet omtaler dette arbeidet som en av hovedprioriteringene i 2025-budsjettet.

– Med 78 fatale drukningsulykker så langt i år, er det på høy tid at alle bidrar inn mot nullvisjonen om ingen omkomne som følge av drukningsulykker. Derfor er det skuffende å se så at det ikke er bevilget penger til drukningsforebygging, sier Herlofson.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.