Statsbudsjettet 2025: Regjeringen gir opp sin ambisjon om næringspolitikken

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 viser at regjeringen har gitt opp sin egen ambisjon om at Norge skal blir det beste landet å drive næringsvirksomhet i.

- Regjeringen har uttalt at Norge skulle bli det beste landet å drive næringsvirksomhet i, men statsbudsjettet slår bena under regjeringens egen ambisjon, og dette er det siste budsjettet som denne regjeringen legger frem før neste valg. Ambisjonen var en uttalelse uten innhold, sier administrerende direktør i SMB Norge, Jørund H. Rytman.

Norge faller på kåringer

Flere internasjonale kåringer og rangeringer viser at utviklingen går i feil retning. Norge falt fra fjorårets 19. plass til 21. plass på Global Innovation Index. Sveits, Sverige og USA topper lista, mens Danmark og Finland er av de ti beste.

- Disse rangeringene burde regjeringen ta på alvor, men med det fremlagte budsjettet så signaliserer regjeringen med all tydelighet at det gjør de ikke, sier Rytman.

Sakene som bedriftene er opptatt av er glemt

Et samlet næringsliv har vært tydelig på at regjeringen må reversere økningen i formuesskatten, gjøre noe med dagens sykelønnsordning og se på utfordringene for bedriftene når det gjelder den høye strømprisen.

- Regjeringen neglisjerer sakene som næringslivet er opptatt av i dette statsbudsjettet, og det er jo også et signal til investorer og norske eiere som dessverre vil ramme norske arbeidsplasser, uttaler Rytman.

SMB Norge har lenge vært kritisk til den økningen i skatt på norsk eierskap som dagens regjering har vedtatt. Bedriftene melder nå at den økte skattebyrden gjør at flere må ta ut økt utbytte for å dekke formuesskatten.

- Økte utbytter fra bedriftene er ikke gunstig i den situasjonen mange bedrifter er i, og vil kunne medføre at flere bedrifter får økonomiske utfordringer. Formuesskatten bør reduseres, og norsk eierskap burde premieres, sier Rytman.

Få gode nyheter

Budsjettforslaget inneholder få gode nyheter for næringslivet. Spesielt er det kritisk at regjeringen ikke tar innover seg situasjonen næringslivet står i, og at man ønsker å komme med tiltak for å motvirke økt ledighet og de økte konkurstallene vi nå ser så langt i 2024.

- Høye renter, økte importpriser og lavere forbruk fra kundene rammer næringslivet hardt i dagens økonomiske situasjon. Vi har lenge advart regjeringen om flere konkurser hos de små og mellomstore bedriftene, og hadde i det lengste et håp om at regjeringen skulle innse alvoret. Med forslaget til statsbudsjettet må vi bare erkjenne at regjeringen ikke ser alvoret i situasjonen, sier Rytman.

Forutsigbarhet for næringslivet

Næringslivet har vært tydelig på at det er viktig med forutsigbarhet i rammevilkårene for norske bedrifter.

- Dette er vel ett av få punkter som regjeringen leverer på. Forutsigbarheten til regjeringen er at man ikke tar næringslivet på alvor, og fortsetter med det alt for høye skattetrykket. Men akkurat denne forutsigbarheten kunne vi vært foruten, sier Rytman.

Om oss