På tide å innfri løftet om forutsigbar momskompensasjon for frivilligheten

Regjeringen sier de legger opp til full momskompensasjon for frivillige organisasjoner og setter av 2,65 milliarder kroner i sitt forslag til statsbudsjett for 2025.  Det er mindre enn søknadsbeløpet for 2024

Portrett av mann forann murvegg
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen Frivillighet Norge/ Birgitte Heneide

– Det er dessverre for lite penger for en full kompensasjon av utgiftene frivillige organisasjoner har til moms, sier Stian Slotterøy Johnsen generalsekretær i Frivillighet Norge, og etterlyser grep i statsbudsjettet som viser vei mot en regelstyring av momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner.

– Momskompensasjonsordningen må bli en stabil og forutsigbar ordning som frigjør tid og midler til det frivilligheten skal og vil drive med, sier Stian Slotterøy Johnsen generalsekretær i Frivillighet Norge.

– Regjeringen har nedfelt et klart mål om full og regelstyrt momskompensasjon i Hurdalsplattformen, det er på tide å innfri dette løftet nå.

Regjeringen foreslår å sette av totalt 2,65 milliarder kroner til momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner i 2025. Det er mindre enn det totale søknadsbeløpet i 2024 som er på 2,78 milliarder kroner.

– Aldri før har så mange organisasjoner søkt om momskompensasjon. Dette viser at aktiviteten i frivillig sektor øker, noe som er veldig bra. Det betyr også at vi allerede nå vet at den foreslåtte summen for neste år ikke er tilstrekkelig. Aktiviteten øker, og pris- og lønnsvekst bidrar også til at utgiftene i frivilligheten øker. Dermed vil det være behov for å øke bevilgningen igjen mot slutten av 2025, sier Johnsen.

–Vi vet ikke om den neste regjeringen vil prioritere full momskompensasjon like høyt som dagens regjering, og derfor er løftet om full momskompensasjon i 2025 lite verdt. Det frivilligheten trenger nå er forutsigbarhet gjennom regelstyring av momskompensasjonsordningen, sier Johnsen.

– Nå er det opp til SV å ta ansvar i forhandlingene om statsbudsjettet.  De må prioritere å sikre en forutsigbar momskompensasjon for framtida, avslutter Slotterøy Johnsen.

Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen
Frivillighet Norge/ Birgitte Heneide
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen
Frivillighet Norge/ Birgitte Heneide
Demoonstrasjonsskilt med teksten Nei til moms på dugnad.
Frivilligheten trenger full og regelstyrt momskompensasjon
Frivillighet Norge/Birgitte Heneide