Oppgraderer Mykstufoss kraftverk

Å Energi investerer rundt 70 millioner kroner for å styrke driftssikkerheten i Mykstufoss kraftverk, som ligger i Numedalslågen i Buskerud.

Anleggsarbeid i vannvei i fjellet til kraftverk. Foto.
Dimensjonene er store inne i vannveien til kraftverket. Bildet viser bunnen av svingekammeret, en over 50 meter dyp sjakt i innløpstunnelen som leder vannet inn i kraftverket.

- Vannkraft er kjernen i norsk energiproduksjon og det er viktig å ta godt vare på de eksisterende vannkraftverkene våre. Oppgraderingene som gjøres i Mykstufoss kraftverk vil ikke øke produksjonen, men styrke driftssikkerheten de neste 30 årene, sier Jan Erik Eldor, konserndirektør Vannkraft i Å Energi.

Mykstufoss produserer årlig ca. 290 GWh ren, fornybar energi. Det tilsvarer det gjennomsnittlige energibehovet til rundt 18 000 boliger.

Investerer 11,5 milliarder i vannkraft
Å Energi er det ledende kraftkonsernet i Norge med virksomhet i hele verdikjeden fra kraftproduksjon til strømkundene. De neste ti årene vil konsernet investere 11,5 milliarder i vannkraftprosjekter, både oppgraderingsprosjekter som i Mykstufoss kraftverk og bygging av nye kraftverk.

- Det er behov for mye mer fornybar kraft i Norge for å kunne redusere utslipp, få lavere kraftpriser, utvikle ny næringsvirksomhet og skape flere arbeidsplasser, sier Eldor.

Bærekraftige løsninger
I Mykstufoss kraftverk skal det blant annet installeres en ny rustfri grind i inntaket, som skal hindre greiner, søppel, osv. å komme inn i kraftverket. En ny og mer effektiv grindrensker, som fjerner oppsamlet materiale ved inntaket, skal også på plass.

Turbinlukene og tilhørende utstyr skal fornyes og vil få mer bærekraftige løsninger.

- Det eksisterende hydrauliske opptrekksystemet til dagens turbinluker er fylt med mineralolje, noe som er svært skadelig dersom det oppstår lekkasje til vassdraget. Et nytt opptrekksystem vil bli fylt med biologisk nedbrytbar miljøolje, og utstyres med kontinuerlig lekkasjeovervåkning, sier Eldor.

Alle trykksatte hovedkomponenter i vannveien overhales. I tillegg skal det gjøres en del andre oppgraderinger i kraftverket. Det er foretatt betydelig bergsikring i forbindelse med vannveien både innvendig og  utvendig slik at arbeidene kan gjøres på en sikker måte.

- Dette er et omfattende prosjekt og for å få tilgang til å utføre de planlagte arbeidene vil det i perioder være nødvendig å stanse kraftverket, sier Eldor.

FAKTA:

• Mykstufoss kraftverk er et elvekraftverk  som ligger ved tettstedet Veggli i Rollag kommune i Buskerud fylke.
  • Kraftverket har to aggregater som ble satt i drift i 1964 og 1965.
  • Mykstufoss kraftverk utnytter et fall på 62 meter i Numedalslågen, som er oppdemmet ved Kjerre av Kjerredammen. Vannet føres derfra i en 5 km lang tunnel til kraftstasjonen.
  • Oppgraderingen av kraftverket startet i januar 2024 og skal være ferdig sommeren 2025.
  • Les mer om Å Energi på nettsiden aenergi.no

Anleggsarbeid i vannvei i fjellet til kraftverk. Foto.
Stillasbyggere inne i fjellet. Foto.
Her er ansatte i SolidEnergy i full gang med stillasbygging i svingekammeret.
Stillas inne i fjellet. Foto.
Stillaset er ferdig montert.
Stillasbygging inne i fjellet. Foto.
Bildet er tatt fra toppen av svingekammeret, stillasbyggerne jobber seg oppover.
Anleggsarbeid inne i fjellet. Foto.
Her deles den ene av de to turbinlukene i tre deler, for så å bli heist opp 35 meter og fraktet ut av fjellet. Hver del veier 7 tonn.
Anleggsarbeidere i arbeid inne i fjelltunnel. Foto.
Her klargjøres for transport av lukedel ut av fjellet på toppen av svingekammeret.
Fjellsikringsarbeid fra lift inne i tunnel. Foto.
Det er gjort omfattende fjellsikringsarbeid slik at arbeidene kan foregå på en sikker måte. Liften er 12 meter høy.
Mann som utfører fjellrensking inne i tunnel. Foto.
Her renskes fjellveggen for stein for å sikre arbeidsforholdene.
Tunnell inne i fjell. Foto.
Den 350 meter tverrslagtunnelen, som er Inngangen for å komme inn i bunnen av svingekammeret.
Grindrensker på dam. Foto.
På Kjerredammen monteres ny grindrensker. Den skal fjerne løv, greiner, søppel, osv. som samles på risten foran vanninntaket til kraftverket.
Kraftverk, vei, skog, himmel. Foto.
Mykstufoss kraftverk ligger ved tettstedet Veggli i Rollag kommune i Buskerud fylke.
Mann, dress, utendørs. Foto.
Jan Erik Eldor, konserndirektør Vannkraft i Å Energi.