AlpincoAlpinco

Nok et rekordår for Alpinco: Solid vekst og strategiske investeringer bærer frukter

Del

Alpinco fortsetter å levere rekordresultater, og 2023/24 ble nok et år med sterk vekst i omsetning. For første gang passerte selskapet 400 millioner kroner i driftsomsetning, og veksten har vært drevet av utenlandske gjester.

Alpinco

De siste to årene har omsetningen økt med over 13 % årlig, og med en sterk tilstrømning av internasjonale turister ser Alpinco lys på fremtiden. Totalt endte driftsomsetningen på 417 millioner kroner, opp fra 368 millioner året før. Antall besøkende passerte 810 000, hvorav en stor andel kom fra utenlandsmarkedet, særlig fra Nederland, Tyskland, England og de nordiske nabolandene.

«Vi er svært fornøyde med den sterke veksten vi ser, spesielt blant internasjonale skiturister. At stadig flere fra utlandet velger våre destinasjoner, viser at vi har lykkes med vår satsing. Det er gledelig å se at Gudbrandsdalen blir en stadig mer attraktiv destinasjon for internasjonale skigjester,» sier Jonas Bjørnerud, kommersiell leder i Alpinco.

Store investeringer sikrer videre vekst

I løpet av de siste 6-7 årene har Alpinco gjort investeringer på nesten 1 milliard kroner for å utvikle sine destinasjoner. Dette inkluderer betydelige midler til nye heiser, teknologi, varme senger i form av leilighetshoteller og hytter, serveringstilbud og digitalisering. I tillegg er det investert mye i egen organisasjon for å sikre at selskapet er rustet for fremtidig vekst.

«Vi har oVensive eiere som har satset tungt på destinasjonsutvikling, noe som er en avgjørende faktor for vår vekst. Investeringene i infrastruktur og nye sengekonsepter har gitt oss muligheten til å tiltrekke stadig flere gjester fra både inn- og utland,» sier Odd Stensrud, daglig leder i Alpinco.

Blant de største investeringene det siste året er åpningen av den nye stolheisen Vidsynexpressen i prosjektet Hafjell Sør, som alene kostet over 150 millioner kroner. I Kvitfjell fortsetter utbyggingen med nye premiumhytter i Varden, samt leilighetsprosjektet Origo som står ferdig til kommende vinter. Dette er viktige satsinger som bidrar til å øke tilgangen på varme senger, noe som igjen driver veksten i heiskortomsetning.

Servering og opplevelser i fokus

Alpinco har også satset tungt på mat og drikke som en sentral del av gjesteopplevelsen, med en vekst på 21 % i omsetning fra servering siste året. Partnerskap med lokale drivere som satser på kvalitet og lokale råvarer har bidratt til at servering nå utgjør en betydelig del av den totale omsetningen.

«Vi ser at gjestene setter pris på det varierte serveringstilbudet vi har bygget opp over tid. Gode matopplevelser er blitt en viktig del av totalopplevelsen for våre besøkende,» fortsetter Stensrud.

Fremtiden ser lys ut

Alpinco lanserte nylig nyheten om at Oppdal Skisenter blir den tredje destinasjonen under Alpinco-paraplyen. Ambisjonen er å utvikle Oppdal til en helårsdestinasjon, i tråd med satsingen på Hafjell og Kvitfjell. Gjennom å samkjøre tre av Europas mest snøsikre destinasjoner i en felles plattform er Alpinco nå godt posisjonert for videre utvikling og vekst.

Link til sak om felles heiskort: https://www.hafjell.no/hafjell-kvitfjell-og-oppdal-far- felles-heiskort

«Vi har bygget en organisasjon for fremtiden og er godt rustet for videre utvikling. Med de investeringene vi har gjort, og planene vi har lagt for fremtiden, ser vi med optimisme på veksten i årene som kommer,» avslutter Stensrud.

Innsalget for 2024/25-sesongen går allerede godt, og Alpinco forventer nok et rekordår. «Vi har en sterk vekst så langt, og alt tyder på at vi er på vei mot nok en rekord. Det blir en spennende sesong,» avslutter Bjørnerud.

Kontakter

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye