Avinor

En klar trend: betydelig økning i dronetrafikk i norsk luftrom

Del

Avinor har tidligere uttrykt sterk bekymring for uautoriserte droneflyvninger i luftrommet rundt lufthavnene og oppfordret dronebrukere til å registrere flyvningene sine i appen Ninox Drone. Nå ser Avinor tendenser til en positiv trend.

Illustrasjonsbilde: Forbudssoner i Ninox Drone
Illustrasjonsbilde: Forbudssoner i Ninox Drone Øystein Løwer/Avinor

Etter at droner ble allemannseie for noen år tilbake, har Avinor sett en årlig økning av droner i luftrommet. Spektakulær norsk natur, økt turisme og pent vær gjør også sommeren til høysesong for droneflyvninger. Markedsundersøkelser utført på vegne Luftfartstilsynet viser at rundt 4,5 prosent av Norges befolkning over 16 år eier en eller flere droner. Både Avinor og Luftfartstilsynet forventer en kontinuerlig økning i årene som kommer.

– Hittil i år har vi registrert nærmere 16.000 droneplaner i Ninox Drone mot 15.000 totalt i 2023. Det viser en positiv trend og at dronebrukere i større grad setter seg inn i de nasjonale dronereglene. Det er vi selvsagt glade for, sier Mats Gjertsen, leder for Avinors droneprogram.

Forventer 75 prosent økning

Basert på utviklingen hittil i år estimerer Avinor å få innmeldt rundt 25.000 droneplaner i Ninox Drone for 2024. Dette er en økning på rundt 75 prosent sammenlignet med fjoråret og viser en fortsatt sterk vekst i dronetrafikk.

– I august rundet vi for første gang 12.000 brukere i Ninox Drone. Men, med rundt 200.000 personer som eier en eller flere droner i Norge så sier det seg selv at det fortsatt er et stykke igjen å gå. Vår fremste prioritet er å ivareta sikkerheten til alle i lufta, inkludert luftambulansen. Derfor er vi avhengig av at dronebrukere legger inn droneplanen sin for å bli synlig for andre som er ute og flyr. Da kan du også innhente tillatelse fra tårnet når du flyr i nærheten av en lufthavn, sier Gjertsen.

Flere har tatt dronelappen

Også Luftfartstilsynet ser de samme positive tendensene gjennom en god økning i antall registrerte droneoperatører, både blant organisasjoner og privatpersoner.

– Siden nyttår har vi hatt en økning på rundt 33 prosent registrerte privatpersoner, og 27 prosent flere organisasjoner, sier Andreas Johansen, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.

– For å fly drone lovlig i Norge må du registrere deg, gjøre deg kjent med regelverket og ta eksamen. Etter bestått eksamen får du et digitalt sertifikat fra Luftfartstilsynet som bevis på at du har lov til å fly drone. Denne prosessen gjelder nesten alle droner, men det finnes unntak. På dronelappen.luftfartstilsynet.no får man en god oversikt over det man trenger å vite om dronelappen.

Hver tredje flyvning rundt lufthavner er ulovlig

Det er ikke bare på dronebruken at Avinor ser positive tendenser. Selv om det ble detektert rundt 350 ulovlige droneflyvninger denne sommeren rundt Avinors lufthavner hvor vi kan måle dette, er det en nedgang fra i fjor.

– Vi ser en trend som tilsier at færre flyr ulovlig. For sommermånedene i 2024 viser våre tall at omtrent hver tredje flyvning var ulovlig, hvor vi tidligere har sett at det gjaldt for omtrent annenhver flyvning, sier Gjertsen.

For perioden januar til august i år ser Avinor en svak nedgang på cirka ti prosent i totalt antall detekterte droner innenfor forbudsområdene rundt lufthavnene våre sammenliknet med samme periode for 2023.

Selv om Avinor og Luftfartstilsynet ser flere positive tendenser rundt droner, så er det fremdeles en underliggende utfordring at en andel dronebrukere fremdeles flyr ulovlig og ikke er godt nok kjent med regelverket.

Oppfordringen til norske dronebrukere er dermed klar: – Registrer deg på flydrone.no, ta dronelappen og meld inn droneplanen din i Ninox Drone, avslutter Gjertsen i Avinor og Johansen i Luftfartstilsynet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mats Gjertsen, leder for Avinors droneprogram
Mats Gjertsen, leder for Avinors droneprogram
Helene Wattanapradit Jensen / Avinor
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde: Forbudssoner i Ninox Drone
Illustrasjonsbilde: Forbudssoner i Ninox Drone
Øystein Løwer/Avinor
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
Øystein Løwer/Avinor
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
Øystein Løwer/Avinor
Last ned bilde
Andreas Johansen, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet
Andreas Johansen, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet
Helene Wattanapradit Jensen / Avinor
Last ned bilde
Andreas Johansen, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet, og Mats Gjertsen, leder for Avinors droneprogram
Andreas Johansen, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet, og Mats Gjertsen, leder for Avinors droneprogram
Helene Wattanapradit Jensen / Avinor
Last ned bilde

Lenker

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye