Innseiling Borg Havn: Gjør seg klar for kvalitetssikring og videre fremdrift
Kystverket har etter anbudskonkurransen våren 2024 sett at kostnadene for Innseiling Borg havn-prosjektet har blitt høyere enn forventet. Dette betyr at prosjektet nå overstiger terskelverdien som krever en kvalitetssikring (KS2) i henhold til statens prosjektmodell. Kystverket forbereder seg derfor på å gjennomføre denne prosessen.

Kystverket jobber med å forbedre innseilingen til Borg havn i Fredrikstad for å øke fremkommeligheten, kapasiteten og sikkerheten i farleden. Tiltaket skal gjøre seilasen tryggere, redusere risikoen for grunnstøting, sammenstøt og miljøforurensning, samt øke forutsigbarheten for transport. Prosjektet er en del av Kystverkets handlingsplan og Nasjonal transportplan for årene 2022–2033.
Prosjekter som overstiger terskelverdien for KS2 trenger en spesiell budsjettgodkjenning fra Stortinget. Kystverket forbereder seg derfor på å gjennomføre KS2-prosessen for Innseiling Borg havn.
KS2 utføres av uavhengige eksperter som gir en objektiv vurdering av tiltaket. Deres anbefalinger sikrer at prosjektet har gode forutsetninger for å lykkes.
– Med tanke på at prosjektet har fått økte kostnader som følge av strenge miljøkrav og dyrere håndtering av masser på land enn forventet, er det viktig at vi nå får dette grundig belyst og vurdert gjennom en KS2-prosess. Dette gir oss muligheten til å justere planene der det er nødvendig, og gjennom politisk behandling vil vi få en solid plattform for å sikre videre fremdrift. Dette vil bidra til at vi leverer et godt forankret prosjekt som dekker både dagens og fremtidige behov, sier prosjektleder Martin Fransson.
Videre arbeid og tidsplan
Nærings- og fiskeridepartementet har foreløpig ikke fastsatt en dato for oppstart av KS2-prosessen, men Kystverket er godt i gang med forberedelsene. Dette inkluderer oppdatering av det sentrale styringsdokumentet (SSD), gjennomføring av en usikkerhetsanalyse i november 2024, og en samfunnsøkonomisk analyse i desember 2024. Dette arbeidet vil gi en helhetlig vurdering av prosjektet før endelig beslutning fattes.
Når KS2 er gjennomført, vil prosjektet være klart for politisk behandling, noe som vil gi en solid plattform for å ta de nødvendige beslutningene om videre fremdrift og finansiering.
Hva er KS2?
KS2 (Kvalitetssikring 2) er en kontroll som brukes i større offentlige prosjekter. Hensikten er å sørge for at prosjektet er godt nok planlagt og har realistiske kostnader, før det får endelig godkjenning. Prosessen fokuserer på tre hovedområder:
- Kostnadsoverslag: Her vurderer man om prosjektets kostnader er realistiske og tilstrekkelige for å dekke alle planlagte aktiviteter.
- Styring og ledelse: Man ser på hvordan prosjektet skal ledes og hvilke verktøy og metoder som vil sikre god styring underveis.
- Risiko og usikkerhet: Man kartlegger mulige utfordringer og hvordan man kan håndtere dem for å unngå forsinkelser eller kostnadssprekk.
Nøkkelord
Kontakter
Kystverkets prosjektleder Martin Fransson
Mob: 900 34 184 / epost: martin.fransson@kystverket.no
Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Nødreparasjoner av moloer i Sørvær og Mefjordvær fullført8.4.2025 09:26:31 CEST | Pressemelding
Etter omfattende stormskader i november 2024 har Kystverket nå ferdigstilt midlertidige reparasjoner av moloene i Sørvær (Finnmark) og Mefjordvær (Troms). Tiltakene er gjennomført for å beskytte viktig infrastruktur og trygge ferdselen i områdene frem til de planlagte permanente reparasjonene kan utføres.
Cruisetrafikken flata ut i 20246.3.2025 15:30:03 CET | Pressemelding
Cruisetrafikken fortsatte ikke å øke i fjor, sammenlignet med 2023. Rundt 1,5 millioner unike cruisepassasjerer besøkte norske havner i løpet av 2024. Her får du en oppsummering av fjorårets cruisetrafikk i norske farvann og prognoser for 2025-sesongen.
42 omkom i norske havner – enkle grep kan redde liv28.2.2025 08:20:00 CET | Pressemelding
Over 40 personer har mistet livet etter å ha falt i sjøen fra fortøyde fritidsbåter de siste fem årene. Mange av ulykkene kunne vært unngått med enkle sikkerhetstiltak, mener Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.
Stad skipstunnel: Fire tilbydere er prekvalifisert27.2.2025 14:50:22 CET | Pressemelding
Seks entreprenører meldte seg til å bli prekvalifisert for å kunne bygge Stad Skipstunnel. Nå er fire av dem kvalifisert til å gi tilbud.
Ny satellitt for havovervåking på rekordtid20.2.2025 13:58:44 CET | Pressemelding
Nå har Kystverket bestilt en ny AIS-satellitt. I samarbeid med Norsk Romsenter skal den helnorske lavbane-satellitten bygges på rekordtid. - AISsat-4 blir et verdifullt tilskudd i en fase der flere av våre operative satellitter nærmer seg slutten av sin forventa levetid, kommenterer kystdirektør Einar Vik Arset.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom