Positive signaler for sykehusene

– Den offentlige helsetjenesten har aldri stått overfor større utfordringer, så det er helt nødvendig at regjeringen prioriterer å øke sykehusbudsjettene, sier president i Legeforeningen Anne-Karin Rime om dagens budsjettlekkasje.

President Anne-Karin Rime
President Anne-Karin Rime Foto Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen

I dag kom nyheten om at regjeringen gir 5,5 milliarder kroner mer til sykehusene i forslaget til statsbudsjettet som legges frem mandag.

Legeforeningen har over tid etterlyst en langsiktig satsing og et vedvarende løft for en hardt presset offentlig helsetjeneste.

– Vi har vært opptatt av at sykehusenes grunnfinansiering må økes i tråd med kostnadsvekst og investeringsbehov. De må også få dekket sine reelle kostnader fullt ut og skjermes for effektiviseringskutt. Detaljene i dagens budsjettlekkasje er ikke kjent, så vi må komme tilbake til innretningen og hvordan dette står seg mot pris- og kostnadsveksten, forklarer Rime, som uansett sier at dette er positive signaler for sykehusene.