BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon

Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.

Manglende rapportering av Scope 3-utslipp skaper betydelig usikkerhet for både investorer og selskaper, skriver BCG. EyeEm/BCG

Utslippsansvar og økonomisk risiko

Rapporten, som bærer tittelen Scope 3 Upstream: Big Challenges, Simple Remedies, peker på at selskaper og investorer må ta større ansvar for å redusere utslippene i hele verdikjeden. Utslippene fra leverandørkjeden er ikke bare en klimautfordring, men representerer også en betydelig økonomisk risiko. Det anslås at de rapporterte utslippene fra bare produksjons-, detaljhandels- og materialsektorene i 2023 alene innebærer et karbonansvar på over 335 milliarder dollar, om man legger IMFs foreslåtte karbonpris for 2030 på 75 dollar per tonn til grunn.

Det er verdt å merke seg at utslippene fra leverandørkjeden i disse tre sektorene er 1,4 ganger større enn de totale CO2-utslippene i EU i 2022. Dette viser tydelig hvor stort omfanget av utslipp fra globale verdikjeder er, og hvor viktig det er for selskaper å sette mål for å redusere disse utslippene.

- For selskaper, også i Norge, er det avgjørende å integrere en intern karbonpris i beslutningsprosesser. Dette ikke bare for å sikre bærekraft, men også for å unngå fremtidige økonomiske tap. Å ignorere disse utslippene kan føre til betydelige kostnader i form av tapte markedsandeler og økt regulatorisk press, sier Robert Hjorth, Managing Director og Partner (MDP) i BCG Norge.

Hva er Scope 1, 2, og 3 utslipp?

Klimagassutslipp kan deles inn i tre kategorier:

Scope 1: Direkte utslipp fra kilder som eies eller kontrolleres av selskapet, som utslipp fra kjøretøy eller produksjonsanlegg.

Scope 2: Indirekte utslipp fra produksjon av innkjøpt energi, som elektrisitet, varme, eller kjøling brukt av selskapet. Disse utslippene stammer fra energiproduksjonen, ikke selskapets egen drift.

Scope 3: Andre indirekte utslipp som oppstår i selskapets verdikjede, både oppstrøms og nedstrøms, inkludert utslipp fra leverandørkjeden, avfallshåndtering og kunders bruk av selskapets produkter.

Bærekraftige styrer og leverandørengasjement

Et av hovedfunnene i rapporten er viktigheten av å ha klimakompetente styrer som kan drive frem nødvendige tiltak. Selskaper med styrer som har klimakompetanse, er nesten fem ganger mer trolige til å sette mål for Scope 3-utslipp. Likevel har bare én av tre selskaper i CDPs utvalg et slikt styre.

Christian Haslestad, også Managing Director og Partner i BCG Norge, legger til at selskaper som ikke engasjerer sine leverandører i klimaspørsmål, vil måtte redusere sine utslipp raskere og står overfor større risiko i leverandørkjeden.

- Det er derfor viktigere enn noensinne at norske bedrifter samarbeider tett med sine leverandører for å sette ambisiøse, men realistiske mål for utslippsreduksjoner, sier Haslestad.

Enklere løsninger på store utfordringer

Til tross for de store utfordringene som følger med Scope 3-utslipp, viser rapporten at noen av løsningene kan være forholdsvis enkle å implementere. Økt leverandørengasjement, bruk av intern karbonprising, og oppbygging av klimakompetanse i styrene er nøkkeltiltak som kan ha en betydelig effekt.

Rapporten bygger på svar fra CDP sitt klimaskjema fra 2023, der over 23 000 selskaper fra hele verden rapporterte om sine utslipp, spesielt knyttet til leverandørkjeden (Scope 3). Rundt 34 % av respondentene er fra Europa, 33 % fra Asia og Stillehavsregionen, og 22 % fra Nord-Amerika. De resterende respondentene er fra Sør-Amerika og andre regioner.

EyeEm/BCG
Christian Haslestad er Managing Director og Partner i Boston Consulting Group (BCG).
Guro Beitohaugen, BCG

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Om CDP

CDP (tidligere kjent som Carbon Disclosure Project) er en internasjonal, ideell organisasjon som driver verdens største miljørapporteringssystem for selskaper, byer, stater og regioner. CDP samarbeider med over 700 finansinstitusjoner for å fremme større åpenhet rundt klimaendringer, vannforvaltning, og skogbruk.