Motvind Norge med storslått fagdag torsdag 10.oktober

Torsdag 10.oktober slår Motvind Norge på stortromma og inviterer til en stjernespekket dag i Oslo med vindkraft og naturtap som tema.

Stjernespekket i Pressens Hus 10.oktober, når Motvind Norge inviterer til fagdag om vindkraft og naturtap Foto: Stortinget, privat

-Med under et år igjen til stortingsvalget, er det svært viktig å holde disse temaene høyt på dagsorden. Vi møtes i Pressens Hus fra kl 09 til kl 14, torsdag 10.oktober, og programmet er tettpakket, sier John Fiskvik, leder i Motvind Norge.

Gaute Grøtta Grav vil lede den politiske debatten der statsråd Terje Aasland møter blant andre Rødt-leder Marie Sneve Martinussen og energipolitisk leder i FrP, Marius A. Nilsen.

-Jeg vil ta opp problemstillinger rundt fremtidig kraftbehov, utfordringer med havvind, at kommuners vetorett mot vindkraft er i fare og ikke minst hvilke løsninger partiene ser for seg som bedre enn vindkraft fremover, forteller moderator Gaute Grøtta Grav.

Nordmenn sier nei til vindkraft
Nordmenns holdninger til vindkraft blir stadig mer negative. Motvind Norge har sammenfattet flere publiserte undersøkelser og John Fiskvik vil presentere interessante funn fra disse.

-Til mer folk får vite om vindkraft, til mer negative blir de. Tendensen er mer enn tydelig; vindkraft har aldri vært mindre populært i Norge. Nå er det på tide å legge ned videre planer om vindkraft her til lands og heller fokusere på bedre alternativer, sier Fiskvik.

Spennende PEP-talks
Dagen fortsetter videre med “PEP-talks”. Dette er korte innlegg på under 20 minutter, der kjente personer får fri tøyler under temaet “Positiv EnergiPolitikk”. Motvind Norge har invitert navn som Sindre Wiig Nordby, Per Asbjørn Ness og Øystein Sjølie, for å nevne noen.

-Sindre Wiig Nordby når ut til svært mange med sine videoer på sosiale medier, og vi ser frem til å høre hans skråblikk på både vindkraft og norsk energipolitikk. Øystein Sjølie skaper debatt med boka “Oljeboka – Slik gjør norsk olje og gass verden til et bedre sted». Han kommer til oss og snakker om behovet for pålitelig energi for å drive et samfunn, og hva det betyr at aktivitet er lønnsom i seg selv og ikke trenger subsidider. Ole Asbjørn Ness er en hardtslående kommentator, kjent fra både Nettavisen og andre medier, og hans innlegg har tittelen “Sex, løgn og energipolitikk”. Så du kan trygt si at disse innleggene favner både vidt og bredt, oppsummerer John Fiskvik.

Årets viktigste film
Til Pressens Hus kommer også Asgeir Helgestad, filmskaperen bak “Skal hilse fra naturen”. Dokumentarfilmen har allerede rukket å vinne flere priser internasjonalt, og 11.oktober er det premiere på norske kinoer.

-Asgeir Helgstad skal vise utdrag fra filmen sin og samtale om tematikken etterpå. Vi nordmenn bor i et fantastisk land, og filmen hans viser dette tydelige. Samtidig setter den fokus på alt vi har tapt, og står i fare for å tape, med måten vi behandler naturen på. Vi ser frem til å høre hvilke tanker han gjør seg rundt utbygging av vindkraft spesielt og tap av natur generelt, sier John Fiskvik.

For reservasjon av gode seter for foto/presse, kontakt leder for informasjon og kommunikasjon Gaute Grøtta Grav, ggg@motvind.org

Arrangementet er gratis, og det vil bli enkel servering. Det er totalt 100 plasser for publikum. Motvind Norge anbefaler å booke billett på forhånd for å sikre plass.

Billetter reserveres her:

Bilde fra filmen "Skal hilse fra naturen", av Asgeir Helgestad