Coop tester ny dispenser for å redusere plastposeforbruket
Coop har lansert et prøveprosjekt med posedispenser for å redusere plastposeforbruket og øke bevisstheten rundt miljøvennlig handling. Det første pilotprosjektet har startet på Obs Haugenstua, hvor seks dispensere nå er satt i drift.
– Vi håper og tror at økt bevissthet rundt plastposebruken vil bidra til at kundene husker alternativene til plastposen, sier kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen.
Coop har nå installert posedispensere ved de selvbetjente kassene på Obs Haugenstua. Denne nyvinningen krever at kundene registrerer kjøpet av plastposer til 5,50 kroner før de mottar posen via automaten. Slik håper Coop å gjøre kundene mer bevisste på plastposeforbruket sitt og samtidig få bukt med svinnet.
De fleste er samvittighetsfulle
Etter at plastposeprisen økte til 5,50 kroner tidligere i år, har det blitt tydelig at ikke alle kunder husker å skanne plastposene de tar med seg. Obs Haugenstua, som er et stort varehus med mange besøkende, har et svinn på rundt 150 plastposer i uka.
– Vi har ikke eksakte tall i kroner og øre, men vi ser en klar forskjell mellom antall poser vi kjøper inn og det som faktisk blir solgt. De aller fleste kunder er samvittighetsfulle, men det skjer at noen tar med flere poser enn de trenger, eller unnlater å betale for dem. Noen poser blir også borte fordi vi har vært rause når kunder trenger en ekstra. Derfor ønsker vi nå å teste denne nye løsningen, forteller Kristiansen.
Redusert plastposebruk og økt salg av handlenett de siste årene
Samtidig som posedispenseren skal sikre at plastposene blir betalt for, er det også en del av Coops bredere strategi for å redusere plastforbruket. Coop har som mål å bidra til at nordmenn bruker maksimalt 40 plastposer per person i året innen 2025, i tråd med nasjonale målsetninger og vår forpliktelse som medlem av Handelens Miljøfond.
– Vi ønsker å skape mer bevissthet om plastposebruk. Beregninger som Handelens Miljøfond har gjort, tilsier at hvis alle husstander kutter ut én plastpose i uka fram til jul, når vi målet og EU-kravet om 40 poser per innbygger i året. Tydelige og morsomme kampanjer fra Handelens Miljøfond, bidrar også til å minne oss på å huske handlenettet. Dette skal vi få til, sier Kristiansen.
De siste årene har prisen på plastposer økt betraktelig og nå går 3 kroner fra hver plastpose til Handelens Miljøfond, som er handelens felles storsatsing for å løse miljøproblemer knyttet til plast. Og de økte prisene gir effekt. Hittil i år har Coop en nedgang på 39 % i plastposesalget, sammenlignet med samme periode for to år siden, da utsalgsprisen var 3 kroner per plastpose.
Coop er den eneste aktøren i dagligvarebransjen som tilbyr handlenett med gjenbruksbonus, der medlemmene får én krone i bonus for hver gang handlenettet brukes. Hittil i år har opptjent gjenbruksbonus økt med 66 % sammenlignet med samme tid i fjor.
– Vi så en voldsom økning i salget av handlenett fra august i fjor og frem til sommeren i år, men nå har salget avtatt noe. Dette tyder på at folk har nok handlenett, så den viktigste oppgaven blir å få folk til å huske og bruke dem. Det er lønnsomt både for kunden og miljøet. Våre handlenett med gjenbruksbonus er laget av resirkulert R-PET (gjenvunnet plastflasker) og kan brukes hundrevis av ganger før de kan resirkuleres som vanlig plast.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Rekordmange barn og unge trenger hjelp til å delta i fritidsaktiviteter6.9.2024 11:38:20 CEST | Pressemelding
Aldri før har flere søkt Coop-dugnaden om økonomisk bidrag til å delta i idretts- og fritidsaktiviteter.
Coop stopper import av stenfrukt i norsk sesong3.9.2024 16:30:00 CEST | Pressemelding
Hvert år rundt skolestart avslutter forbrukersamvirket import av all stenfrukt for å fokusere på norske plommer i sesong. Så langt inn i den norske plommesesongen har Coop solgt 160 tonn norske plommer.
Extra-kundene lytter til kostrådene – priskutt gir rekordsalg28.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Resultatene lar ikke vente på seg etter at lavpriskjeden Extra kuttet prisen på frukt og grønnsaker med lanseringen av «Alltid 8». På de to ukene siden oppstart har «Alltid 8»-varene hatt en volumvekst på 120 % mot samme periode i fjor. Også andre kundefavoritter, som ikke har inngått i «Alltid 8» har økt salget, målt i volum, de siste ukene.
Coop Norge SA avviser brudd på konkurranseloven21.8.2024 08:48:18 CEST | Pressemelding
Coop Norge SA stiller seg fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om et gebyr på 1,3 milliarder kroner for brudd på konkurranseloven i den såkalte «prisjegersaken».
Extra gjør det enklere og billigere å følge nye kostråd13.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn skal spise mer frukt og grønt, ifølge nye nasjonale kostråd som myndighetene lanserer denne uken. For å bidra til at alle enkelt kan følge rådene, garanterer nå lavpriskjeden Extra å alltid ha minst åtte frukt eller grønnsaker til svært lave priser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom