Tar grep etter svindelforsøk: Tryggere samhandling med Avinor på Facebook

Våre ni største lufthavner og hovedkonto nå har fått det blå "Verified by Meta"-merket på Facebook.
Dette betyr at våre følgere nå enkelt kan forsikre seg om at de kommuniserer med våre offisielle sider når de ser etter det blå merket.

– Dette er et viktig tiltak for å sikre trygg og pålitelig kommunikasjon med våre følgere. Når man ser det blå merket, kan man være sikker på at man faktisk kommuniserer med Avinor og ikke en falsk side, sier Øystein Løwer, SoMe-sjef i Avinor.

Beskytter mot svindel

Vi har tidligere hatt utfordringer med falske sider som har utgitt seg for å være Avinor og våre lufthavner. – Vi har dessverre sett aktører utnytte navnet vårt ved å selge bagasje på falske sider. Vi vil aldri selge gjenglemt bagasje på denne måten. Det blå merket gjør det nå enkelt å skille mellom våre offisielle sider og falske profiler, understreker Løwer.

For å motvirke denne typen svindel har vi derfor sørget for å få verifisert sidene våre med det blå merket fra Meta.

Hvilke sider er verifisert?

Verifiseringen gjelder følgende flyplasser på Facebook:

• Oslo lufthavn Gardermoen
  • Bergen lufthavn Flesland
  • Stavanger lufthavn Sola
  • Trondheim lufthavn Værnes
  • Tromsø lufthavn Langnes
  • Bodø lufthavn
  • Harstad/Narvik lufthavn Evenes
  • Ålesund lufthavn Vigra
  • Kristiansand lufthavn Kjevik

Med det blå merket kan våre følgere nå være trygge på at de kommuniserer med de offisielle sidene til Avinor og våre lufthavner. - Det har vært en lang og konstruktiv dialog med Meta for å få dette til, og vi er veldig glade for å nå ha de blå merkene på plass, sier Løwer. - Vi oppfordrer derfor alle til å se etter merket når de samhandler med disse ti sidene på Facebook.

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Lenker