Mental Helse

Lanserer Minecraft-verden for psykisk helse

Torsdag 3. oktober lanserer vi en helt ny verden i spillet Minecraft, i anledning Verdensdagen for psykisk helse. Her kan spillerne sammen bygge på byen, tenne et lys for noen de savner, ha gode samtaler rundt leirbålet, kjempe mot emosjonelle monstre og chatte med trygge voksne fra Mental Helse sin døgnåpne chat.

Oversiktsbilde av landsbyen Verdensdalen for psykisk helse i Minecraft (skjermbilde)
«Verdensdalen for psykisk helse» er en innovativ verden, utviklet av Skogliv, i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse og Mental Helse. (skjermbilde)

Spillerne kan få hjelp fra den døgnåpne chatten Sidetmedord.no, rett i spillet.

Dette har aldri vært gjort før i noe dataspill i Norge. Det gjør det mulig å møte unge der de er.

- At spillerne enkelt kan dele sine tanker og følelser med våre veiledere i et trygt og kjent miljø, senker terskelen for å ta kontakt. For mange kan dette være et avgjørende første skritt mot å søke hjelp, sier Kenneth Pedersen, teamleder for Sidetmedord.

Livestream og konkurranser med kjente gamere

«Verdensdalen for psykisk helse» er en innovativ verden, utviklet av Skogliv, i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse og Mental Helse.

- Gjennom Minecraft skaper vi et trygt, kreativt og inkluderende miljø hvor unge kan lære om psykisk helse på en engasjerende måte. Vi håper dette kan inspirere til større åpenhet – både digitalt og i hverdagslivet, sier Anura Sankholkar, kampanjeleder i Verdensdagen for psykisk helse.

Verdenen vil være åpen i kampanjeperioden til Verdensdagen, som varer ut uke 42.

- Kjente norske profiler i spillverdenen heier på prosjektet og vil bidra med livestreamer, konkurranser og mye mer i løpet av de neste ukene. Alle er velkomne til å spille og være med å forme verdenen, så her er det bare å glede seg, fortsetter Sankholkar.

En av dem som heier er den kjente gameren Chris Omdahl, som førstkommende lørdag kveld skal streame spillet fra YouTube-kanalen sin.

Samarbeider om å bygge et samfunn

«Verdensdalen for psykisk helse» har fokus på samarbeid. Spillerne får blant annet bryne seg på konkurranser og quizer om psykisk helse, samarbeide om å bygge et samfunn og løse oppgaver som å sloss mot «vonde følelser» i form av et stort monster.

- Ved å samarbeide lærer spillerne betydningen av å støtte hverandre, noe som igjen kan gjøre det lettere å dele tanker, lytte til andre og søke hjelp, sier Pedersen.

Erfaring viser at gutter og menn oftere kvier seg for å oppsøke hjelp når de møter utfordringer. Håpet er at flere vil tørre å snakke om det som er vanskelig.

En unik mulighet til å nå unge spillere

- Spillet gir en unik mulighet til å nå denne målgruppen og øke bevisstheten rundt viktigheten av psykisk helse. Vi ønsker å vise at psykisk helse er like viktig som fysisk helse, og at støtte gjennom vår anonyme døgnåpne chat alltid er tilgjengelig, sier Pedersen.

– Vi er heldige som får bidra til at barn og unge får lettere tilgang på profesjonelle hjelpetjenester på plattformer de bruker til vanlig. Dette er det første prosjektet vi kjenner til som integrerer en profesjonell hjelpechat i et dataspill. Det er viktig fordi det nettopp er barn og unge som i større grad kontakter hjelpechatter. Chatten blir nå mer tilgjengelig, sier Tarjei Mo Batalden i Skogliv.

For å spille på serveren kan du bruke IP-adressen: verdensdagen.skogliv.no
Spillet kan spilles både på mobil, PC og nettbrett.

Kenneth Pedersen
Teamleder for Sidetmedord.no
kenneth.pedersen@mentalhelse.no

Anura Sankholkar
Nasjonal kampanjeleder Verdensdagen for psykisk helse
anura@verdensdagen.no

Tarjei Mo Batalden
Skogliv
tarjei@skogliv.no

Bilder

Bilde av 693 blomster i minnelund til minne om alle vi mistet i selvmord i 2023
I Verdensdalen for psykisk helse har vi laget en minnelund med 693 blomster for å minnes alle vi mistet til selvmord i 2023.
Last ned bilde
Bilde av hjerterommet og plakater som viser til Sidetmedord, Mental Helses døgnåpne chat.
I hjerterommet kan spillerne snakke med trygge voksne fra Mental Helses døgnåpne chat, Sidetmedord.no, rett i spillet.
Last ned bilde
Skogliv lanserer en helt ny Minecraft-server i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse og Mental Helse. Her ser vi inngangen til landsbyen "Verdensdalen for psykisk helse"
Skogliv lanserer en helt ny Minecraft-server i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse og Mental Helse. Her ser vi inngangen til "Verdensdalen for psykisk helse"
Last ned bilde
I hjerterommet (til venstre) får spillerne muligheten til å chatte med trygge voksne fra Mental Helses døgnåpne chat, Sidetmedord.no. Til høyre ser vi biblioteket der unge kan løse oppgaver og lære mer om psykisk helse. I midten er leirbådet hvor spillerne kan ha gode samtaler i et eget chatrom.
I hjerterommet (til venstre) får spillerne muligheten til å chatte med trygge voksne fra Mental Helses døgnåpne chat, Sidetmedord.no. Til høyre ser vi biblioteket der spillerne kan løse oppgaver og lære mer om psykisk helse. I midten er leirbådet hvor spillerne kan ha gode samtaler i et eget chatrom.
Last ned bilde
Kenneth Pedersen, teamleder for Sidetmedord.no.
Emilie Gjengedal Vatnøy Mental Helse
Anura Sankholkar, nasjonal kampanjeleder for Verdensdagen for psykisk helse
Emilie Gjengedal Vatnøy Mental Helse
Last ned bilde
F.v. Tarjei Mo Batalden, Tobias Laundal, Erlend Pilø er eierne bak Skogliv.
Skogliv

Om Mental Helse

Mental Helse er en medlemsorganisasjon for mennesker med psykiske helseutfordringer, pårørende og andre interesserte. I 45 år har vi kjempet for økt åpenhet, forebygging av psykiske helseutfordringer og et bedre helsetilbud. Vi er en organisasjon for alle, uansett seksuell orientering, funksjonsevne, livssyn, etnisitet og kulturell bakgrunn.