NIVA

NIVA leder EU-prosjekt for bærekraftig energiutvikling til havs

Norsk institutt for vannforskning (NIVA) leder NiD4OCEAN, et banebrytende EU-prosjekt som kombinerer utbygging av fornybar energi til havs med beskyttelse av det marine biologiske mangfoldet.

En illustrasjon fra NiD4Ocean prosjektet med eksempler på naturinkluderende design i havvindindustrien Tilpasset fra Pardo et al., 2023. ICES Marine Science. Grafikk av Levi Westerveld Rettigheter: NIVA

Innovativt samarbeid for bærekraft

NiD4OCEAN prosjektet, finansiert under Horisont Europas «Restore our Ocean and Waters»-program, vil fokusere på Nordsjøen, Østersjøen og det vestlige Middelhavet. Målet er å utvikle naturinkluderende design og naturbaserte løsninger for fornybar infrastruktur til havs. Prosjektet vil også fremme samskaping av ny design gjennom en ‘Innovation Challenge Series’.

Utbyggingen av fornybar energi til havs er nøkkelen til å nå de ambisiøse målene for avkarbonisering på regionalt og globalt nivå. Denne utvidelsen kan imidlertid komme i konflikt med målene om å bevare det biologiske mangfoldet. NiD4OCEAN vil gi oss muligheten til å dykke ned i det nye feltet med naturinkluderende design for fornybar energi til havs, spesielt for havvind, og utforske hvor effektive og anvendelige de er i ulike europeiske økoregioner, sier Marta Moyano, seniorforsker ved NIVA og prosjektkoordinator for NiD4OCEAN.

Bredt konsortium

Prosjektet, som starter opp i 2024 og varer til 2027, har et budsjett på 26 millioner kroner og involverer 13 partnere fra åtte land; Danmark, Tyskland, Litauen, Nederland, Norge, Spania, Portugal og Storbritannia.

Partnerne er forskningsinstituttene NIVA, Akvaplan-NIVA, Wageningen Research, Deltares og CSIC, universitetene Danmarks Tekniske Universitet, Universitetet i Klaipéda, den ikke-statlige miljøorganisasjonen North Sea Foundation, den ideelle organisasjonen Renewables Grid Initiative, forskningskommunikasjonsbyrået Science Crunchers, sertifiserings- og risikostyringsselskapet DNV og energiprodusentene ScottishPower Renewables og Equinor.

NiD4OCEAN-prosjektet er i trad med vår satsing på biologisk mangfold . Det representerer en viktig innsats for å utvikle alternativer for hvordan man kan beskytte og gjenopprette marine habitater i forbindelse med utbygging av havvindparker, sier Arne Myhrvold, seniorrådgiver for bærekraft i Equinor.

Praktiske løsninger for fremtiden

Gjennom tverrfaglig samarbeid vil prosjektet bidra med løsninger for beslutningstakere, industriledere og havforvaltere. For eksempel vil prosjektet ta for seg mangelen på politisk klarhet og standarder for hva som utgjør et passende naturinkluderende design for en gitt region, og hvordan man kan overvåke effektiviteten av dette.

DNV er glade for å bidra til NiD4OCEAN-prosjektet ved å utvikle anbefalinger til standarder for naturinkluderende design. Målet vårt er å bidra til å skape tillit til nye løsninger for naturinkluderende design, sikre at de fungerer etter hensikten og at de kan innlemmes i vindparken på en hensiktsmessig måte i alle faser fra design til avvikling, sier Bente Pretlove, visepresident og programdirektør i DNV.

Prosjektets mål

• Kartlegging og innovasjon: Identifisere eksisterende løsninger og fremme samskaping av nye naturinkluderende design og naturbaserte løsninger for infrastruktur for fornybar energi til havs.
  • Nytte- og risikovurdering: Evaluering av biologiske, sosioøkonomiske og sosiale fordeler og risikoer ved naturinkluderende design for havvindparker.
  • Retningslinjer for implementering: Gi vitenskapsbaserte anbefalinger for valg, utplassering og overvåking av naturinkluderende design.
  • Øke bevisstheten: Fremheve viktigheten av å prioritere løsninger som både er til fordel for biologisk mangfold og avkarbonisering.

Prosjektet er en del av Horisont Europas forskningsprogram under delområdet «Klima, energi og mobilitet», og er i tråd med NIVAs mål om å fremme det grønne skiftet gjennom innovative, miljømessig bærekraftige løsninger.

Bilder

Last ned bilde
Dette er en påbyggingsenhet av betong med marine bunndyr festet til overflaten. Bildene ble tatt på Tjuvholmen, Aker brygge 26.10.17. Det er et eksempel på hva som kan brukes som naturinkluderende design, men den på bildet ble ikke brukt i forbindelse med et havvindrelatert prosjekt.
Foto tatt av Janne Gitmark/NIVA Foto tatt av Janne Gitmark/NIVA
Last ned bilde

Om oss

Norsk institutt for vannforskning (NIVA) er Norges viktigste miljøforskningsinstitutt for vannfaglige spørsmål, og vi arbeider innenfor et bredt spekter av miljø, klima og ressursspørsmål. Vår forskerkompetanse kjennetegnes av en solid faglig bredde, og spisskompetanse innen mange viktige områder. Vi kombinerer forskning, overvåkning, utredning, problemløsning og rådgivning, og arbeider på tvers av fagområder.

Følg pressemeldinger fra NIVA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NIVA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NIVA